بهترین روش ها برای تغییر در زندگی شما

خانه و شهرمان محیط زندگی ما هستند. نوع ترکیب محیط زندگی ما تأثیر مستقیمی بر سلامت روحی و روانی ما دارد. از آنجایی که بیشتر ما به علت افزایش جمعیت شهری مجبور به انتخاب آپارتمان های کوچک با فضایی بسته و خفه هستیم، این انتخاب ما را ناچار کرده است تا به فکر راهی تازه برای فرار از این محیط مرده باشیم.

برخی ترجیح می دهند به جای اصلاح فضای خانه فقط شب هنگام به منزل بروند و تعدادی هم تصمیم می گیرند با تغییر جزئی در چیدمان وسایل، فضای بسته اطراف خود را زنده کنند.

ما باید تلاش کنیم دست کم محیطی آرام و زیبا در خانه و حتی محل کار بوجود آوریم. در این میان برخی بدون صرف انرژی و وقت زیاد با تغییر جزئی اثاث منزل، محیط جدید و تازه ای را ایجاد می کنند که خلق آن برای عده ای دیگر سخت و ناممکن است. این افراد همیشه به بدسلیقگی متهم می شوند و خودشان هم انگیزه و ذوق چندانی برای ایجاد یک محیط تازه و پرنشاط ندارند.

امروزه آراستن محیط زندگی و چیدمان منظم خانه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، به طوری که برخی برای رسیدن به این منظور با پرداخت هزینه های بسیار سعی می کنند از هر طریقی فضای داخلی خانه خود را زیبا و شکیل کنند.

از طرفی امروزه زندگی در آپارتمان هایی با متراژ اندک، فرصت ایجاد محیطی دلباز، نورگیر و روشن را از بسیاری گرفته است.

مادلین سورز روانشناس دانشگاه ویسکاسین می گوید: ما باید با اصلاح مناظر آزاردهنده، به جنگ آلودگی های بصری برویم. در واقع آلودگی بصری از نبود ادراک بصری ناشی می شود. اگر در کنار پرداختن به ظاهر خود به محیط اطرافمان هم توجه کنیم از بسیاری بداخلاقی ها و عصبانیت ها کاسته می شود.

در حقیقت زیباسازی محیط زندگی و اصلاح مناظر نابجا و آزاردهنده در فضای شهری به بهبود روابط اجتماعی و اخلاقی میان شهروندان نیز کمک می کند، زیرا روابط نامهربانانه انسان ها از پرورش در محیطی بی نظم و فضایی نامناسب سرچشمه می گیرد.

از سوی دیگر آشنایی با هنرهای سنتی به هیچ وجه شأن زنان راپایین نمی آورد، بلکه موجب افزایش صبر و حوصله و شور و نشاط در آنان نیز می شود و این باور غلط در مبنی بر این که انجام کارهای دستی و خانگی، قدیمی و کهنه شده است باید اصلاح شود.

اغلب کارشناسان نیز معتقدند بیشتر افسردگی ها بویژه در زنان خانه دار به علت بیکاری و نداشتن یک فعالیت هدفمند و منظم است. از سوی دیگر تبلیغ کار خانگی به منزله خانه نشینی زنان نیست، بلکه این موضوع موجب می شود که زنان در کنار انجام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، به عنوان یک منبع انرژی، علاقه، شور و نشاط و انگیزه را به فرزندان خود منتقل کنند.

بهره مندی از فضایی آراسته، آرام و زیبا نیاز همه افراد در هر زمان و مکانی است و در حقیقت همه انسان ها ازنظر روانشناسی، جامعه شناسی و حتی در سیستم مدیریتی و اداری نیازمند این رشته هستند، زیرا بازدهی کار افرادی که در فضای زیبا و مطلوب کار می کنند به مراتب بیش از دیگران است، در حقیقت در فضای نامطلوب نمی توان انتظار انجام کاری مطلوب را داشت.

این روانشناس با بیان این که توجه به ظاهر زیبایی نباید ما را از اصل آن دور کند، می گوید: گاهی به اماکنی وارد می شویم که از نظر ظاهری طراحی زیبایی دارند، اما ضریب امنیتی و اجتماعی آنها مناسب نیست، این موضوع نشان می دهد که صاحبان این اماکن به ظاهر توجه کرده و از باطن غافل شده اند.

هم اکنون بیشتر خانواده ها با این مسئله دست به گریبانند، اغلب بهترین وسایل و مکان خانه به مهمانی های خانوادگی و مراسم رسمی اختصاص می یابد و در حقیقت صاحبان آن خانه از این وسایل کمترین بهره را می برند. این درحالی است که باید اثاث خانه پاسخگوی نیاز صاحبان آن باشند و نباید خانواده را از فضای مفید زندگی محروم کرد.

از سوی دیگر لازم است که الگوهای غلط حاکم بر فضای شهری را اصلاح کنیم. برخی می گویند ارائه الگوهای غیربومی موجب تضعیف فرهنگ بومی می شود، اما ما اکنون در یک دهکده بین المللی زندگی می کنیم، حتی شکل خانه ها هم در سراسر جهان چندان متفاوت نیستند.

مترو، اتوبوس و اغلب وسایلی که اطراف ما را احاطه کرده است، به نوعی برگرفته از الگوهایی یکسان در تمام جهان است. برای مثال اگر مردم جنوب آسیا آرام و خونگرم هستند، بیشتر از چه ویژگی هایی در فضای شهری و معماری خود استفاده کرده اند، این موضوع به ما کمک می کند تا ضمن آشنایی با خصوصیات مثبت معماری داخلی و شهری هر نقطه ای، الگوهای غلطی که بر فضاهای شهری و داخلی حاکم شده است را نیز اصلاح کنیم.

محیط بصری نامنظم و کثیف برای مان اضطراب زاست. استرس و اضطراب بیش از حد به شما آسیب می رساند و خوشحالی را نیز از بین می برد.

مطالعات نشان می دهد، افرادی که از مشکلات و ناراحتی های خود با دیگران حرف می زنند، نسبت به افرادی که همه چیز را در خود می ریزند و احساسات خود را بیان نمی کنند، احساس بهتری دارند. بنابراین هر موقع احساس کردید رهایی از این محیط غیرممکن است، حتما خود را برای حرف زدن با دوستتان آماده کنید.

همواره در هر محیطی که هستید سعی کنید همیشه به زندگی مثبت نگاه کنید و مثبت فکر کنید. اگر انسان افسرده ای باشید که دائم فکر می کند از بدو تولد بدشانس و بدبخت بوده است و تمام مشکلات مختص او آفریده شده است، بدانید دائم با ناکامی مواجه خواهید شد. بنابراین باید افکار منفی را از خود دور کنید و عینک بدبینی را کنار بگذارید تا زندگی نیز به شما روی خوش نشان دهد.

برای انجام کاری که به آن علاقه مند هستید، اقدام کنید. از انجام کارهایی که از آن لذت نمی برید تا حد امکان پرهیز کنید. البته این نکته را نیز درنظر داشته باشید که همیشه نمی توانید کارهای مورد دلخواه خود را انجام دهید. بنابراین در اوقات فراغت خود کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زیرا انجام این فعالیت ها موجب خوشحالی شما خواهد شد.

سعی کنید تا خلاقیت، آموزش و کاربری خلاقانه اشیا و رنگ ها را جایگزین پیروی کورکورانه در تزئین محیط تان کنید و پس از انجام هر تغییر، انرژی های مثبت را در خانه به جریان بیندازید.

در بعضی خانه ها همه وسایل رفاهی و مجلل براساس آخرین طراحی های روز چیده شده است، بی آن که احساس آرامش و نشاط در آن وجود داشته باشد، برعکس در بعضی دیگر با وجود اثاثیه ای ساده و امکاناتی محدود، شادابی و آسایش به راحتی احساس می شود.درحقیقت علاقه به زندگی کلید انرژی های مثبت در هر محیطی است. معمولا برخی خانواده ها بیشتر وقت خود را بیرون از خانه می گذرانند و تقریبا همه وعده های غذایی را هم در رستوران ها و فست فودها میل می کنند، بخشی از این عادات غلط به نامناسب بودن فضای داخلی خانه برمی گردد. این درحالی است که ما می توانیم با ریختن همان غذاهای آماده در ظروف زیبا و مناسب، روحیه اعضای خانه را تغییر دهیم.

» سبک زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.