بهترین زمان برای حجامت؟

۳۱فروردین۱۳،

پزشکان می‌گویند بهترین زمان برای حجامت اردیبهشت ماه است چرا که در این ماه خون تازه‌ای در رگ‌های انسان جریان می‌یابد.

امروز حجامت یکی از راه‌های مطمئن و مورد سفارش در درمان بسیاری از امراض است و می‌تواند بین انرژی‌هایی که در بدن است تعادل ایجاد کند و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دارد، اما معمولاً اثرات آن در درازمدت ملاحظه می‌شود، روزهای ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری به جز دی ماه که انجام حجامت در آن ممنوع شده برای انجام حجامت پیشنهاد شده است.

در کتاب “طب‌الرضا” آمده است که «حجامت را بر اساس “سن و روز” می‌توان انجام داد، یعنی این‌که یک فرد ۲۰ ساله می‌تواند هر ۲۰ روز یک بار حجامت را انجام دهد» ولی بهترین زمان حجامت اردیبهشت ماه است.

در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) پیشنهاد شده که حداقل سالانه ۶ بار و حداکثر ۱۸ بار حجامت انجام شود.

اما پیامبر خدا(ص) دربارهٔ این‌که حجامت چه هنگامی سودمندتر و شفادهنده کدام مرض‌هاست، می‌فرمایند: “هر کس در روز سه‏‌شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه، حجامت کند، این حجامت برای وی شفای همه دردهای سال خواهد بود و افزون بر آن، شفای سردرد، دندان‏ درد، دیوانگی، جذام و پیسی نیز خواهد بود۱”.

آن حضرت دربارهٔ فواید حجامت نیز فرمودند: “حِجامت، عقل را افزون می‌کند و بر قدرت حافظه می‌افزاید۲”.

امام علی(ع) نیز فرمودند: “حِجامت، بدن را صحّت می‌دهد و عقل را استحکام می‌بخشد۳”.

پیامبر خدا(ص) همچنین دربارهٔ فواید این روش درمانی فرمود: “حجامتِ در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب‏ کوری، پیسی و سردرد است۴”.

در جایی دیگر به نقل از سَلْمی خدمتگزار پیامبر خدا از ایشان نقل شده که فرمودند: “هر گاه کسی از ما از سردرد، اظهار ناراحتی می‌کرد، پیامبر صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم می‌فرمود: «برو حجامت کن»؛ و چون کسی از ما پادرد داشت، می‌فرمود: «برو آن را به حنا خضاب کن۵”.

همچنین از حمزه بن طیّار نقل شده که نزد امام کاظم علیه‏‌السلام بودم. دید که آه و ناله می‌کنم. فرمود : «تو را چه شده است؟».

گفتم: دندانم. فرمود: “چه خوب بود حجامت می‌کردی!”. من نیز حجامت کردم و دردم، فرو نشست. امام علیه‏‌السلام را از این موضوع، آگاه کردم. به من فرمود: «مردم به هیچ دارویی بهتر از یک مَکشِ خون یا یک”مَزْعه” عسل، درمان نجسته‏‌اند۶″.

رسول خدا همچنین می‌فرمایند: “اگر خون در داخلتان به جوش می‌آید، حجامت کنید؛ چراکه خون، گاه ممکن است در داخل شخص، طغیان کند و وی را بکُشد۷”. 

منبع: ایسنا

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.