بهترین عیدی در زادروز امام یازدهم از زبان آیت الله جوادی آملی/ کتاب‌های منسوب به امام حسن عسکری(ع) کدامند؟

۳۰ام بهمن ،

در هشمین روز ماه ربیع الاول سال ۲۳۲ هجری، شهر مدینه و خانه امام هادی(ع) با ولادت فرزندی که قرار بود ولی زمان خود شود، روشن شد. او را «حسن» نامیدند. امام حسن عسگری(ع) در دوران خفقان و فشار بنی عباس پا به عرصه گیتی نهاد. ۱۳سال  اززندگی آن حضرت در مدینه گذشت. بعد از مدینه، شهر سامرا، در ۱۶ سال دیگر زندگی امام یازدهم(ع) میزبان ایشان بود.
روز ولادت بزرگان دین، آن هایی که هریک ستون و پایه های اساسی اسلام را ساختند، روز عید و جشن و سرور مسلمانان است. در خجسته روز ولادت امام یازدهم، ابامحمد حسن عسگری(ع)، علامه جوادی آملی، بهترین عیدی در زاد روز امام یازدهم را به عاشقان این حضرت عیدی داده اند.
کتاب هایی به امام حسن عسگری(ع) منسوب است که بعضی از مورخین با نسبت آن‌ها به امام سخت موافقند و عده‌ای دیگر، آن‌ها را ساختگی شمرده و اعتبار علمی‌شان را زیر سوال برده‌اند. از جمله این کتاب ها می توان به کتاب «تفسیر» و کتاب « المقنعه» اشاره کرد. دکتر رسول جعفریان، پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام، در مقاله ای به بررسی این دو کتاب منسوب به امام حسن عسکری(ع) پرداخته است. قسمت هایی از این مقاله با عنوان « کتاب‌های منسوب به امام حسن عسکری(ع) کدامند؟» در خبرآنلاین انتشار یافته است.
امام حسن عسگری(ع) بسیاری از روزهای عمر پر عزت خویش را در زندان های کین آل بنی عباس گذراند. برای یک زندانی شاید صبر تنها مرهم سپری کردن ایام جانکاه اسارت باشد و امام عسگری(ع) آن اسوه روزهای سخت زندان و تنهایی، چه زیبا صبر را روایت می کند. روایتی از امام یازدهم(ع) دربارهٔ صبر از زبان آیت الله امجد را اینجا بخوانید.
بینش ائمه اطهار(علیهم السلام) الهی است. آنان برگزیدگان پروردگار هستی بر روی زمین اند. آن چه می گویند سخن حق است و حقیقت. داستانی از تیزهوشی امام حسن عسگری(ع) دربارهٔ حفظ آبروى مسلمانان در برابر مسیحیان روایت شده است که خواندن آن گوشه ای از حقیقت علم ایشان را اثبات می کند.
علم انبیا و اولیای الهی، «لدنی» است. آیت الله جوادی آملی این علم را به چشمه ای تشبیه می کند که اولیای الهی بلاواسطه از سرچشمه آن یعنی خداوند بهره می برند. برای آنان که می خواهند به عزت و قدرت لدنی دست یابند علامه جوادی آملی حدیثی را از امام حسن عسگری(ع) نقل کرده است که نماز شب را مرکبی برای رسیدن به الله معرفی می کند.

امام حسن عسگری(ع) در میان مردم وبزرگان وحتّى اشخاص مخالف از احترام خاصى برخوردار بود، به حدّى که حتى ناخواسته آن حضرت را احترام مى کردند. مرحوم شیخ مفید (رحمه الله)در کتاب ارشاد در این باره داستانی را نقل کرده است که شما خوانندگان عزیز این داستان را می توانید در مطلبی با عنوان «برای او که نگین سامراست» و در خبرآنلاین انتشار یافته است،بخوانید.
اکنون (۱۲۰۲) هزارودویست و دومین سالروز ولادت پدر بزر گوار حضرت مهدی(عج) است. این روز خجسته را پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) و محبان اهلبیت (علیهم السلام) تبریک می گوییم.
۶۲۳۰۳/

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.