بهترین نورپردازی برای خانه

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

وقتی برای خرید خانه می روید، یکی از مهم ترین ویژگی های خانه که در کنار مصالح و نقشه برایتان مطرح می شود، نورگیر بودن خانه است. اما این نورگیر بودن به تنهایی کافی نیست. چون شما باید علاوه بر منابع نور طبیعی، در خانه تان منابعی هم برای نورپردازی مصنوعی داشته باشید. یعنی چراغ ها را طوری قرار دهید که علاوه بر تامین نیاز نوری خانه، زیبایی خانه تان هم تامین شود.
توجه بیشتر ما به نورپردازی خانه، محدود به نشیمن و پذیرایی می شود و گاهی اوقات با چند آباژور ساده سر و ته ماجرا را هم می آوریم. شاید کمتر کسی به این فکر کند که نورپردازی برای اتاق خواب و آشپزخانه هم ضروری است. نورپردازی درست آشپزخانه و اتاق خواب می تواند به شادابی شما و کمتر خسته شدنتان در طول روز کمک کنند.

● اتاق خواب کجا باشد؟
مهم ترین نکته این است که در خانه های چند خوابه، کدام اتاق خواب را به عنوان اتاق خواب اصلی انتخاب کنید. در چنین شرایطی باید ویژگی های هر اتاق را بدانید: اتاق های رو به شمال معمولا سرد هستند، نور زننده ای دارند و خورشید مستقیم به آنها نمی تابد. در این اتاق رنگ ها در نور بسیار خوب دیده می شوند و فضای دکوراسیونی خوبی دارید.
اتاق های رو به شرق صبح زود با طلوع خورشید روشن می شوند بنابراین خوابتان در این اتاق ها کمتر خواهد بود. هرچند که بعد از طلوع تا ساعت ها اتاق تاریک است. اگر شب کار هستید و صبح ها بعد از طلوع آفتاب به خانه بر می گردید، این اتاق ها برای استراحتتان مفیدند.
اتاق های رو به جنوب در تمام روز نور و گرمای خورشید را دارند و خیلی برای خواب مناسب نیستند. می توانید این اتاق ها را به اتاق کار تبدیل کنید یا اگر قصد تغییر نقشه را دارید، آشپزخانه یا نشیمن تان را در این بخش قرار دهید.
ویژگی اتاق های رو به غرب این است که در گرم ترین ساعات روز، نور خورشید به این اتاق ها می تابد و زمانی که نور شدید است، چشم را آزار می دهد. بعدازظهرها در این اتاق ها سایه می افتد و نور خورشید، ملایم تر می شود. بنابراین اتاق های غربی برای خواب بعد از ظهر مناسب نیستند و در تابستان ها هم بهتر است در چنین اتاقی نخوابید.
بهتر است تاریک ترین اتاق خانه را برای خواب انتخاب کنید و روشنایی آن را با چراغ مطالعه، چراغ سقفی یا چراغ دیواری تامین کنید. این نورها فضا را روشن می کنند اما مزاحم مطالعه یا تلویزیون دیدن شما نمی شوند و چشم تان را آزار نمی دهند. استفاده از چراغ های دیمر دار هم این امکان را به شما می دهد که در ساعات مختلف روز نور اتاق خواب را تنظیم کنید. چراغ های دارای نور رنگی برای اتاق خواب مناسب نیستند چون هر کدام از رنگ ها به نوعی بر خلق و خوی شما تاثیر می گذارند. آبی شما را خونسرد و آرام می کند، قرمز عصبی می کند، بنفش افسرده می کند و در کل انرژی ای که باید از نور طبیعی بگیرید، از دست خواهید داد.
اگر میز آرایش شما در اتاق خوابتان قرار دارد، بهتر است چند لامپ دیوارکوب در اطراف آینه قرار دهید تا نوری بدون سایه برای آرایش داشته باشید.

● انتخاب پذیرایی پر نور
در اتاق پذیرایی یا نشیمن زمان زیادتری را صرف می کنیم و این زمان بیشتر مخصوص معاشرت، آرامش، تعامل و لذت های اجتماعی است. پس نور نباید تند و آزار دهنده باشد. نور این اتاق ها باید ترکیبی از آفتابی و مهتابی باشد که البته درصد بیشتر آفتابی به گرمای محیط کمک می کند و لوازم خانه را زیباتر و مجلل تر نشان می دهد. نور کاملا قرمز و آفتابی باعث بی تابی و عصبانیت شما و مهمانانتان می شود و آنها را معذب می کند. نور کاملا مهتابی و سفید هم همه را از خانه شما فراری خواهد داد چون احساس می کنند در خانه شما همه چیز تنگ و تاریک و سرد است و باید سریعتر از فضا دور شوند.
نورپردازی نشیمن و پذیرایی را با چراغ های دیواری که بالای تابلوها نصب کرده اید و آباژورهایی که در نقاط اصلی اتاق می گذارید، زیباتر کنید. اشیایی را که دوست دارید بیشتر به چشم بیایند، با نور بیشتری در خانه مشخص کنید.

● نورپردازی در آشپزخانه
در آشپزخانه نور باید کافی باشد تا بتوانید به راحتی آشپزی کنید. در جایی که نور بیشتری برای آشپزی نیاز دارید مثل روی گاز، روی میز یا کانتر آشپزخانه از چراغ های پرنور که دارای نور نقطه ای هستند استفاده کنید. مثل هالوژن ها. استفاده از نورهای رنگی در آشپزخانه ایرادی ندارد بخصوص اگر قرار است به صورت نقطه ای و تزئینی استفاده شوند. بوفه شیشه ای آشپزخانه را هم می توانید با نورپردازی اختصاصی و قرار دادن هالوژن در آن، بیشتر در مرکز دید قرار دهید.
اگر در آشپزخانه غذا نمی خورید، میز ناهارخوری خود را تا حد امکان در جایی بگذارید که نور از بالا روی میز بتابد. در این صورت غذاها بهتر دیده می شوند و زحمتی که برای طبخ آن کشیده اید، بیشتر به چشم می آید. این نور را با یک لوستر می توانید تامین کنید اما اگر استفاده از لوستر ممکن نبود، با یک آباژور بلند که تنه آن روی میز ناهار خوری خم می شود، می توانید نور بیشتری به میز بدهید. میز غذاخوری بهتر است در پرنورترین بخش خانه و نزدیک به آشپزخانه باشد.

روزنامه اطلاعات

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر سه شنبه ۳۱ مرداد   مشاهده : ۳   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – دکوراسیون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.