بهتر است قیمت خودرو آزاد شود

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران با بیان اینکه حجم بدهی خودروسازان به قطعه سازان رقم بالایی است، خاطرنشان کرد: در این شرایط با توجه به نوسانات دائم نرخ ارز، قیمت خودرو باید آزاد شود.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در صورت وجود عزم لازم و تأمین نقدینگی خودروسازان، می‌توان امیدوار بود که بدهی خودروسازان به قطعه سازان به سه ماه کاهش یابد.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر با توجه به نرخ ارز، کاهش نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه مطالبات سه ماهه نیز پاسخگو نبوده و حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان باید به یک ماه کاهش یابد.
نجفی منش افزود: در این شرایط با توجه به نوسانات دائمی‌نرخ ارز، قیمت خودرو باید آزاد شود، زیرا با نوسانات دائمی‌نرخ ارز نمی‌توان هر هفته قیمت‌ها را بر اساس نرخ جدید ارز محاسبه و به سازمان حمایت ارسال کرد و در انتظار تعیین قیمت‌های جدید نشست.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران با بیان اینکه نیاز قطعه سازان به نقدینگی به سه برابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در این شرایط شرکت‌های لیزینگ و بانک‌ها باید اعتبارات خرید خودرو را تأمین کنند تا خودروسازان مجبور به اختصاص نقدینگی خود برای فروش قسطی محصولات نباشند.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این گفته بود که گروه سایپا در یک ماه اخیر ۱۳۰ میلیارد تومان به سازندگان قطعات خودرو پرداخت کرده است. گروه ایران خودرو نیز مبلغ ۳۴۰ میلیارد تومان از مطالبات مربوط به ۵۰۰ سازنده قطعات خودرو را پرداخت کرده است.
محسن صالحی نیا اظهار کرده بود: سایپا تا پایان مهر ماه سال جاری با پرداخت‌های مجدد میزان مطالبات قطعه سازان را به سه ماه کاهش داده و ایران خودرو نیز تا پایان شهریور مطالبات بالاتر از سه ماه را تسویه کرده و شرایط به روند عادی باز خواهد گشت.
برخی گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که با تصمیم گیری در جلسه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور جلوگیری از دلال بازی، قرار است قیمت خودروهای تولید داخلی آزاد شود.
حذف ارز مرجع برای قطعه سازان و خودروسازان و اختلاف قیمت فاحش بین مدل کارخانه و بازار برخی خودروها از مهم‌ترین دلایل این تصمیم است.
گویا قرار است جزئیات آزادسازی قیمت خودرو طی چند روز آینده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود.

Share


خودروسازی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.