بهداشت دهان در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر فکرآزاد، جراح و متخصص بیماری‌های لثه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

بهداشت دهان در کودکان

با رویش دندان در دهان، پلاک میکروبی نیز روی آن تشکیل شده و شروع به تخریب و ایجاد پوسیدگی می‌کند؛ پس بهداشت دهان کودک با رویش اولین دندان شیری آغاز می‌شود.

در صورتی که کودک شما از شیشه استفاده می‌کند، باید بدانید که اگر هنگام خواب نیز عادت به مکیدن سرشیشه دارد، به علت آن که مایع درون شیشه دارای مواد قندی است، این قند از سوی میکرب‌های دهان تجزیه و به اسید تبدیل می‌شود و این اسید نیز روی دندان شیری اثر کرده و موجب پوسیدگی آن می‌شود بنابراین از این‌که در هنگام خواب نیز شیشه یا پستان مادر در دهان کودک باشد خودداری کنید و اگر کودک شما قبل از آن که به خواب رود عادت به استفاده از شیشه دارد، شیشه را با آب ساده پر کنید تا از پوسیدگی دندان‌های شیری او جلوگیری کنید.

باید توجه داشته باشید میکروب‌هایی در داخل دهان وجود دارد که از راه بوسیدن یا تست کردن غذا با قاشق خود به بچه منتقل می‌شود، بنابراین این عادات ناصحیح انجام نشود.

با رشد اولین دندان باید مسواک را به دست کودک بدهید و دهانش را مسواک کنید. خمیردندان هم باید مخصوص کودک و کم‌عارضه باشد، چون گاهی کودکان خمیردندان را قورت می‌دهند.

برای تشویق کودکان خردسال به مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان بهتر است والدین فرصتی تشویق‌آمیز برای کودکان خود ایجاد کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.