بهرنگ بقایی: پیانو بار اصلی موسیقی «برهان» را بر دوش می کشد

۸ م دیماه ،

سینما پرس- گروه هفت هنر: بهرنگ بقایی از آهنگسازی نمایش «برهان» به کارگردانی محمد یعقوبی خبر داد و گفت: ساز اصلی در موسیقی این نمایش پیانو است.

بهرنگ بقایی آهنگساز و نوازنده تار در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: آهنگسازی موسیقی نمایش «برهان» به کارگردانی محمد یعقوبی از کارهای اخیر من است که این شب ها در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می رود.

وی در خصوص موسیقی این کار افزود: موسیقی این نمایش باتوجه به اینکه متن ایرانی نداشت و حال و هوای متفاوتی با دیگر کارهای محمد یعقوبی دارد برای من و خود کارگردان کار پیچیده ای بود. ویژگی موسیقی این نمایش در این است که داستان نمایش به ریاضیات می پردازد و باید این فضا با موسیقی هم نمود پیدا کند.

این آهنگساز تصریح کرد: باتوجه به تجربه کارهای قبلی که با این کارگردان داشتم با فضای کار آقای یعقوبی آشنا هستم و ایشان هم با کارهای من آشنایی دارند ولی چالش های این کار برای من جذابیت اصلی آن بود. ما در روزهای پایانی کار به این نتیجه رسیدیم که فضای موسیقی را در روند کار تغییر دهیم و به سمت خلاصه تر شدن موسیقی برویم، از این رو کلیت کار با پیانوی تنها شکل گرفت.

وی ادامه داد: ما براساس حال و هوای این نمایش در بخش هایی سازهای دیگر را نیز وارد کار کرده ایم ولی بیشتر موسیقی با پیانو نواخته شده است چراکه موسیقی ایرانی به تنهایی نمی توانست جوابگوی فضای این نمایش باشد. پیانو به سبب قدرت و توانایی در ایجاد فضاهای دراماتیک و اینکه به عنوان یک ساز تنها قابلیت بیان حس و حال این کار را داشت بهترین گزینه برای موسیقی نمایش «برهان» بود. صدای پیانو جغرافیای مشخص و محدودی ندارد و من از این ویژگی استفاده کردم تا به صدای متن برهان نزدیک شوم.

بقایی با بیان اینکه قصد من در آهنگسازی این نمایش گذشتن از ساز ایرانی نبوده است، اظهار داشت: من می خواستم در موسیقی این کار هردو فضا را داشته باشم هم موسیقی ایرانی و هم موسیقی غیر ایرانی. در نهایت کارگردان است که باید قرابت موسیقی به کار را تائید کند.

وی در پاسخ به اینکه موسیقی در نمایش به صورت زنده اجرا می گردد یا پلی بک است، بیان کرد: کل موسیقی دراستودیو ضبط شده و در طول کار پخش می گردد. در بخش های معدودی موسیقی بر اساس وضعیت روانی شخصیت ها تغییراتی می کند، در این نمایش صحبت از ریاضیدان ها است ولی فراتر از آن جنون و اندوه آدم های نمایش است. مشخصا در صحنه هایی که به وضعیت روحی پدر می پردازد موسیقی تغییراتی کرده است. به طور مثال تارباس را نیز وارد کار کرده ام.

این نوازنده در پایان خاطر نشان کرد: نمایش «برهان» فضاهایی دارد که حاکی از پیچیدگی های ذهنی آدم های نمایش اند و من در این قسمت ها نیز با استفاده از سازهای زهی حال و هوای موسیقی را با نمایش همراه کرده ام. در باقی قسمت ها نیز سعی کردم تا حدودی گرایش به سمت موسیقی مینی مال داشته باشم تا به فضای ریاضی کار نزدیک تر باشم.

انتهای پیام/ص – ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۵۳۷


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.