بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه با دستور روحانی

بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی با ارزش سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان توسط رییس جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد.

به گزارش ممتازنیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در هشتادوششمین برنامه افتتاح طرح‌های جهش تولید در دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان طرح ریلی و آزادراهی در استان‌های یزد، فارس، زنجان، قزوین، اصفهان، البرز و مازندران را بهره‌برداری کرد.

نخستین طرح که با دستور رییس جمهوری بهره‌برداری شد، عبور آزمایشی از «تونل البرز» به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به همراه راه‌های دسترسی به آن به طول ۹ کیلومتر است که در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال قرار دارد.

براساس این طرح قرار است این مسیر برای ایام پیک ترافیک یا زمان‌هایی که ضرورت ایجاب می‌کند باز شود تا مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند و گردنه سخت، برف‌گیر و حادثه‌خیز جاده موجود حذف شود. بدین ترتیب مسیرِ رفت از طریق جاده دسترسی و داخل تونل البرز و مسیر برگشت هم از طریق جاده قدیم و داخل تونل قدیم کندوان انجام می‌شود.

همچنین عملیات بهره‌برداری و افتتاح مسیر ریلی «یزد-اقلید» در حال انجام است که راه‌آهن یزد-اقلید از ابرکوه می گذرد و  امکان اتصال ریلی به یاسوج را هم در آینده فراهم می کند. طول راه‌آهن یزد-اقلید ۲۷۰ کیلومتر است و از مزایای آن انتقال بار مراکز مهم صنعتی، معدنی، کشاورزی و جمعیتی حوزه نفوذ طرح در شبکه سراسری راه‌آهن و انتقال مسافر است.

دولت در تلاش برای تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق-جنوب غرب و نیز جنوب شرق – جنوب غرب کشور، این خط‌آهن را ساخت و اکنون در حال بهره برداری است.

در سال اول بهره‌برداری از این مسیر ریلی، میزان ترافیک این خط ریلی ۴ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر خواهد بود و در سال بیستم بهره‌برداری این رقم به ۷ میلیون تن بار و ۳ میلیون نفر مسافر می‌رسد.

عملیات ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن خاش – زاهدان به عنوان بخشی از راه‌آهن چابهار – زاهدان و مسیر ریلی بستان‌آباد به ایستگاه خاوران در تبریز نیز توسط رییس جمهوری بهره‌برداری شد.

۲ پروژه «خط دوم ریلی قزوین – زنجان» به طول ۱۸۲ کیلومتر و بخش باقی‌مانده از «خط دوم راه آهن بافق به زرین‌ دشت اصفهان» نیز به طول  ۱۰۶ کیلومتر از پروژهای آماده افتتاح است. افزایش ظرفیت خطوط قدیمی مهترین دلیل افتتاح خط دوم این مسیرهای ریلی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.