بهره‌برداری از چهار طرح سیمانی تا پایان امسال

۱۱م دیماه ،

11-429.jpg

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در صنعت سیمان صورت گرفته است، تا پایان سال جاری چهار طرح تازه سیمانی به ظرفیت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمد فاطمیان گفت: طرح‌های تازه سیمانی شامل طرح گیلان سبز، طرح سیمان باقران در خراسان رضوی، طرح سیمان خمسه زنجان و خط توسعه سیمان آبیک می باشند.

وی ظرفیت فعلی سیمان کشور را ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: با بهره‌برداری از چهار طرح تازه، ظرفیت سیمان کشور از مرز ۸۲ میلیون تن عبور خواهد کرد.

وی با بیان این‌که ایران اکنون در صنعت سیمان رتبه اول منطقه و پنجم جهان را دارد، افزود: در هشت ماه منتهی به پایان آبان ماه امسال هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کلینکر به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۸٫۸ درصد و ۱٫۵ درصد افزایش داشت.

او دربارهٔ تقاضاهای تازه برای احداث واحدهای سیمانی در کشور گفت: تقاضاهایی برای احداث کارخانه های سیمان داریم اما از این پس هر نوع تقاضا به سبب اشباع بودن بازار داخلی، فقط برای صادرات خواهد بود.

فاطمیان ادامه داد: هم‌اکنون ۶۸ واحد سیمانی در کشور مشغول تولید می باشند که تمام آن‌ها از استانداردهای زیست محیطی برخوردار و نظارت بر آن‌ها به صورت سیستمی انجام می‌گیرد.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس اهداف برنامه پنجم ظرفیت اسمی سیمان تا پایان برنامه به ۱۱۰ میلیون تن می‌رسد که ۴۰ میلیون تن باید صادر شود.

محمد فاطمیان گفت: در حال حاضر سرانه ظرفیت سیمان کشور یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم، سرانه تولید یک هزار و ۷۱ کیلوگرم و سرانه مصرف ۸۵۰ کیلوگرم است که نشان از وجود مازاد تولید برای صادرات است.

فاطمیان افزود: همچنین در هشت ماه امسال ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیمان و حدود ۴۸ میلیون تن کلینکر تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل هر کدام حدود شش درصد رشد تولید داشتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.