بهره برداری از باغ پرندگان تا پایان امسال

جام جم آنلاین: بزرگترین باغ پرندگان کشور در شمال شرق تهران و در دو فاز به اجرا در آمده که فاز اول آن با ۶۰ درصد پیشرفت تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، لطیف پنداریان گفت: شهرداری تهران تابستان سال گذشته کلنگ احداث بزرگترین باغ پرندگان کشور را در منطقه ۴ تهران و در باغ لویزان بر زمین زد تا شاید بدین طریق مردم را دوباره با طبیعت آشتی دهد و رابطه انسان با کره خاکی و موجوداتش را دوباره برقرار سازد.

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران اظهارداشت: محدوده ای در حدود ۸۰ هکتار در پارک جنگلی لویزان برای اجرای پروژه ای تفریحی، گردشگری و فرهنگی در نظر گرفته شده که از این ۸۰ هکتار، ۲۰ هکتار به باغ پرندگان اختصاص داده شده  است.

وی در خصوص فازهای اجرایی باغ پرندگان، گفت: این پروژه در دو فاز اجرایی می شود که فاز نخست آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

پنداریان افزود: فاز نخست ۵٫۵ هکتار مساحت دارد که در این فاز با احتساب توافقات انجام شده برای ورود تجهیزات از خارج از کشور هم اکنون به ۶۰ درصد پیشرفت کار رسیده ایم.

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران با بیان اینکه فاز دوم نیز در حال انجام است، تصریح کرد: محوطه سازی و بسترسازی فاز دو انجام شده و کاملا آماده است و تنها سازه آن باقی مانده  که در صورت تامین اعتبار انجام می شود.

به گفته وی، کل پروژه، ۳۵ درصد پیشرفت داشته است و تا سال ۹۲ به شهروندان تحویل داده می شود.

اجرای باغ پرندگان در مساحت ۲۰ هکتاری بی نظیر است

باغ پرندگانی که در تهران احداث می شود عنوان بزرگترین باغ پرندگان کشور را از آن خود خواهد کرد.

با نگاهی به باغ های پرندگان در سایر شهرها مشاهده می کنیم که میانگین  مساحت این باغ ها در حدود دو هکتار است بنابراین نظیر این باغ که قرار است در تهران در مساحتی در حدود ۲۰ هکتار احداث شود در هیچ کدام از شهرهای کشور وجود ندارد.

پنداریان گفت: مساحت باغ و فضایی که به صورت سر پوشیده در مساحت شش هکتار در نظر گرفته شده است در جهان بی نظیر است.

وی افزود: محیط باغ پرندگان باید با محیط زیست پرنده سازگار باشد بنابراین باغ فوق، با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا این شرایط را برای پرندگان به خصوص پرندگان گرمسیری  فراهم می کند.

به گفته مدیر پروژه باغ پرندگان تهران، شرایط آب و هوایی برای پرندگان گرمسیری همچون کشور مالزی خواهد شد.

۲۵۰ گونه پرنده آفریقایی و آسیایی در یک پارک

وی با بیان اینکه ۶۰ هکتار باقی مانده به عنوان پارک عمومی احداث می شود، افزود: در باغ پرندگان حدود ۲۵۰ گونه پرنده زندگی خواهند کرد.

پنداریان اضافه کرد: رایزنی ها برای ورود پرندگان از کشورهای گرمسیری در حال انجام است و ۲۵۰ نوع پرنده از جمله پرنده های آبزی، صخره زی، شکاری و… با فراوانی بالای ۲۰هزار پرنده به باغ پرندگان وارد خواهند شد و همه امکانات برای نگهداری پرندگان در نظر گرفته می شود.

به گفته وی، برخی از پرندگان از آسیای جنوب شرقی و آفریقا وارد می شوند که به همراه آنها وسایل نگهداری و شرایط نیز فراهم خواهد شد.

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران اظهارداشت: گونه پرندگانی که قرار است وارد باغ شوند، شناسایی شده، قیمت ها نیز ثابت شده و همزمان با تکمیل آن، این پرنده ها نیز وارد باغ خواهند شد.

پرندگان در باغ آزادند

پنداریان اضافه کرد: در باغ پرندگان قرار نیست پرندگان اسیر باشند، بلکه طراحی به گونه ای است که پرندگان آزادانه  می توانند پرواز کنند و به زندگی طبیعی خود را داشته باشند. شهروندان می توانند حتی تخم گذاری پرندگان را مشاهده کنند.

وی یادآور شد: هیچ محدودیتی برای پرنده ها در این باغ نداریم و تا ارتفاع ۳۰ متری که قرار است توری نصب شود پرندگان آزادند.

تجهیزات تاکسیدرمی داخلی است

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران در خصوص امکاناتی که قرار است در این مجموعه فراهم شود، گفت: باغ گلها برای ورودی این مجموعه در نظر گرفته شده و در ادامه ایستگاه «تاکسیدرمی» (خشک کردن پرندگان) نیز پیش بینی شده است تا اگر پرنده ای از بین رفت از جسم خشک شده آن بتوان استفاده کرد.

به گفته پنداریان، تجهیزات برای ایستگاه «تاکسیدرمی»، تجهیزات داخلی است و فراهم شده است.

وی افزود: رستوران، کافه تریا، کلینیک پرندگان، واحد فروش پرندگان، ایستگاه قرنطینه و پارگینگ طبقاتی نیز از دیگر امکانات این مجموعه خواهد بود.

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران اضافه کرد: عملیات اجرایی رستوران، کافه تریا آغاز شده و طرح های مربوط به پارکینگ نیز آماده است و به زودی انجام می شود.

اتوبوس برقی و کالسکه در پارک

پنداریان با بیان اینکه ورود خودرو به پارک ممنوع است، گفت: تسهیلاتی برای آسایش سالمندان و معلولان برای تردد در پارک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: قرارداد های مربوطه برای ورود اتوبوس برقی به پارک منعقد شده است و این اتوبوس ها شهروندان را از مسیرهای پیش بینی شده جابه جا خواهند کرد.

مدیر پروژه باغ پرندگان تهران از جابه جایی شهروندان با کالسکه در پارک خبر داد و اظهارداشت: کالسکه ها در معابر موجود قرار داده و به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما از طبیعت موجود استفاده کردیم و دست به ساخت طبیعت نزده ایم، گفت: این پروژه یک پروژه ملی است و به طور حتم از اقصی نقاط کشور برای بازدید خواهند آمد.

پنداریان خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده این پروژه عظیم به طور کامل  در اختیار شهروندان قرار می گیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.