بهره برداری ازمرحله نخست طرح احیای دشتهای خوزستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، جانشین قائم مقام مجری طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام در مراسم بهره برداری از شبکه فرعی آبیاری و زهکشی تعاونی تولید یاسمین واحد عمرانی ۲ در شهرستان دشت آزادگان به وسعت ۷۷۶ هکتار گفت: این پروژه که به عنوان مرحله نخست طرح کشاورزی ویژه سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان محسوب می شود علاوه بر ارتقاء کمی و کیفی بهره برداری از آب موجب افزایش سطح تولید در هکتار و درآمدزایی برای کشاورزان منطقه خواهد شد.

‘احمد مطیعی’ ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همدلی کشاورزان و مسوولان و با اجرای طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام قدردان مصوبات سفر رهبرمعظم انقلاب و دولت دهم باشیم.

پروژه احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی شرکت تعاونی یاسمین واحد عمرانی ۲ از شمال به جاده حمیدیه – سوسنگرد و از شرق و جنوب به کانال اصلی شبکه موسوم به MC1 و از غرب به روستاهای ‘جابر حمودی’ و ‘عیاشی’ محدود شده است.

در مراسم بهره برداری از این پروژه که شماری از مسوولان استانی و محلی، امام جمعه سوسنگرد و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر حضور داشتند اعلام شد این پروژه با هدف تامین آب منظم، کاهش تلفات خاک، بهبود وضعیت کشاورزان منطقه ، افزایش سطح زیرکشت و کاهش مدت زمان آبیاری و اشتغال زایی اجرا و به بهره برداری رسیده است.

بنا به گزارش موسسه جهاد نصر قرارداد توسعه، تجهیز ، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی استان خوزستان به عنوان بخشی از طرح عظیم کشاورزی ویژه سفر رهبر معظم انقلاب، در سطح ۲۰۰هزار هکتار با پیمانکاران منعقد شده که بناست در یک طرح پنج ساله تعریف شده به بهره برداری برسد.

در جریان سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۵ به استان خوزستان طرح ۸۰۰ هزار هکتاری کشاورزی مصوب شد ولی به دلایل مختلف از جمله تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز به تعویق افتاد.

موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد این طرح را در قالب ۵۵۰ هزار هکتار (کشت زمستانه و تابستانه که مجموعا به ۸۰۰ هزار هکتار خواهد رسید) اجرایی کند که در گام نخست توسعه و تجهیز ۲۰۰هزار هکتار در استان های خوزستان و ایلام در طول یک برنامه پنج ساله گنجانده شده است.

ک/۲ ۶۴۶/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۹۲۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.