بهره برداری از کشتی تحقیقاتی تا سال۹۲/ توسعه فناوریهای دریایی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر دکتر محمد مهدی نژاد در مراسم افتتاح رسمی گشت دریایی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اجرای طرح گشت تحقیقاتی از مصوبات  وزارت علوم است، افزود: اجرای این طرح iبه موسسه ملی اقیانوس شناسی واگذار شده است و iبه منظور اجرای کامل این طرح منابع مالی در بودجه های سالانه منظور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح هماهنگی های لازم با دستگاه ذیربط انجام شده است، اظهار داشت: اجرای این پروژه بدون هماهنگی و همکاری ارگانهایی چون نیروی دریایی و صنایع مربوط امکانپذیر نبود از این رو وزارت علوم با اجرای این طرح در صدد است تا اطلاعات پخته شده و کاملی را iبه مصرف کنندگان آن ارائه دهد.

وی با بیان اینکه این گشت تحقیقاتی صرفا یک فعالیت علمی نیست، ادامه داد: داده های iبه دست آمده از این تحقیقات در حوزه های صنعت ، زیستی، انرژی و معدن کاربرد دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره iبه ضرورت طراحی و ساخت کشتی یادآور شد: با اجرای این کار تحقیقاتی در حوزه هایی چون طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی، توانمندی های بسیاری را بدست خواهیم آورد که با iبه آب انداختن اولین کشتی تحقیقاتی توانایی ساخت سایر کشتی ها را بدست خواهیم آورد.

مهدی نژاد با بیان اینکه کشتی تحقیقاتی تا سال ۹۲ iبه iبهره برداری خواهد رسید اضافه کرد: تا پیش از iبه iبهره بردای رسیدن این کشتی تحقیقاتی، کشتی حاضر در اختیار محققان قرار داده شده است که iبه مدت یک سال iبه فعالیت های تحقیقاتی در حوزه های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان خواهند پرداخت.

وی هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی را قرار گرفتن ایران iبه عنوان یک قدرت دریایی ذکر کرد و یادآور شد: ایران بیش از شش هزار کیلومتر مربع مرزهای آبی در شمال و جنوب کشور دارد از این رو با اجرای این طرح می تواند زمینه توسعه فناوری های دریایی را فراهم کند.

ایجاد شورای عالی صنایع دریایی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از ایجاد شورای عالی صنایع دریایی در کشور خبر داد و در این باره توضیح داد: iبه منظور توسعه صنایع مکمل در حوزه دریا ، مجلس شورای اسلامی ایجاد شورای عالی صنایع دریایی را مصوب کرد که اخیرا iبه صورت فعال جلساتی را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه آخرین جلسه این شورا هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است، اضافه کرد: با ایجاد این شورا توسعه صنایع دریایی در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله می توان iبه حمایت از بخش های خصوصی و دولتی برای توسعه صنایع مکمل دریایی اشاره کرد.

کاربرهای داده های گشت تحقیقاتی

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه داده های بدست آمده از گشت تحقیقاتی کاربردهای فراوانی دارد، گفت: داده های بدست آمده از گشت دریایی علاوه بر آنکه در حوزه های سکوسازی، iبهره برداری از معادن زیردریایی و ساخت کشتی می تواند در حوزه های زیستی مانند توسعه صنایع غذایی دریایی و حفاظت از محیط زیست دریا مورد iبهره برداری قرار گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با اجرای این تحقیقات کل خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند تبدیل iبه آزمایشگاه میدانی برای محققان ایرانی خواهد شد، یادآور شد: علاوه بر این در صدد هستیم تا پایگاهی تحقیقاتی در قطب جنوب نیز راه اندازی کنیم.

وی در این باره توضیح داد: درحال حاضر درقطب جنوب کشورهای بسیاری در حال تحقیق می باشند و در این جهت محققان ایرانی در صدد اند تا iبه صورت منسجم اقدام iبه ایجاد پایگاههای تحقیقاتی در قطب جنوب کنند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.