بهره برداری از ۳ طرح بزرگ فولادی تا پایان سال در قالب مهر ماندگار

بهره برداری از ۳ طرح بزرگ فولادی تا پایان سال در قالب مهر ماندگار

شبکه ایران/ بحث درباره راه‌اندازی ۸ طرح فولادی با هدف توزیع عدالت صنعتی در سال ۱۳۸۵ در وزارت صنایع و معادن (سابق) مطرح شد. اما اجرای طرح های فولاد استانی به دلیل مشکل تأمین منابع مالی به تاخیر افتاد تا اینکه در قالب مهر ماندگار سرمایه برای راه اندازی این طرح ها تامین شده طوری که به گفته علیرضا رشیدی، دبیر ستاد فولاد کشور سه طرح بزرگ فولادی تا پایان امسال به بهر برداری می رسد.
رشیدی به شبکه ایران گفت: مجتمع فولاد فارس با ظرفیت ۱ میلیون تن، فولاد خزر با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن و فولاد نطنز با ظرفیت ۷۸ هزار تن تا پایان امسال آماده بهره برداری است.
رشیدی پیشرفت این واحد ها را در حال حاضر بالای ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت:‌ این طرح ها در قالب پروژه های مهر ماندگار به بهره برداری می رسد.
رشیدی گفت: مکانیزم قرار گرفتن طرح های در پروژه های مهر ماندگار از طریق سازمان استان ها انجام می گیرد و طبق این مکانیزم هر طرحی که پیشرفت آن ۰ درصد باشد در این قالب مهر ماندگار قرار می گیرد و واحدهایی که تا۰ ۸ درصد پیشرفتدارند در اولویت هستند.
وی افزود: برخی طرح ها بخاطر مشکل تامین مالی و یا بدهی معوقه با اینکه پیشرفت آن ها بالای ۶ درصد است اما یا ادامه ساخت کند است و یا به طور کلی متوقف شده است.
رشیدی افزود: وقتی طرحی پروانه بهرهبرداری می گیرد به بانک معرفی می شود ولی بانک ها هم ضوابطی دارند طوری که بدهی معوق مانعی بزرگ در راه دریافت تسهیلات است.
وی گفت: دولت تاکید کرده طرح های اولویت دار در قالب مهر ماندگار هر چه زودتر به بهربرداری رسد.
به گفته رشیدی بهره برداری از واحدهای فولاد در قالب طرح های مهر ماندگار برای بخش خصوصی و دولتی تا پایان دولت دهم، کشور را از واردات فولاد بی نیاز خواهد کرد.
تفاوت قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس کالا
دبیر ستاد فولاد کشور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به بحث هایی که در مورد تفاوت قیمت فولاد در بازار و ور بورس کالا مطرح می شود، گفت: بین قیمت فولاد در بازار و در بورس کالا تفاوت غیر منطقی وجود ندارد.
رشدی به اشاره به این موضوع که در بورس فروش فولاد عمده فروشی اما در بازار بصورت خورده فروشی است بنابراین تفاوت اندک قیمتی هم طبیعی است.
رشیدی خاطرنشان کرد:‌قیمت میلگرد در بازار اکنون کیلویی ۲ هزار تومان و در بورس ۱۷۰۰ تومان است با این تفاوت که در بورس خرید نقدی است مثلا خریدار پولش را ظرف ۳ روز می پردازد و جنس خود را یک ماه بعد تحویل می گیرد اما در بازار بیشتر خرید و فروش با چک های مدت دار انجام می شود و فروشنده سود این مدت را حساب می کند.
رشیدی تاکید کرد: اینکه بگوییم به طور مطلق قیمت فولاد در بورس کالا ارزانتر از بازار است درست نیست.
وی گفت: در حال حاضر هیچ قیمت گذاری در فولاد انجام نمی شود و قیمت ها در بورس تابع قوانین و چهرچوب های خاصی است که با قیمت بازار تفاوتی ندارد.
هدف گذاری برای تولید ۱۶ میلیون تن فولاد تا پایان سال
دبیر ستاد فولاد کشور با اشاره به برنامه ریزی برای تولید ۱۶٫۲۰۰ میلیون تن فولاد تا پایان سال در کشور، تولید ۶ ماهه فولاد را ۷٫۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلاتی که در تامین واد اولیه یا نوسازی تجهیزات وجود دارد رسیدن به تولید هدف گذاری شده امکانپذیر است.
وی افزود: از ۷ و نیم میلیون تن فولاد تولید شده در ۶ ماهه اول امسال ۷۰۰ هزار تن توسط بخش خصوصی و ۶٫۷۰ هزار تن یعنی معادل ۸۸ درصد توسط کارخانه های تحت پوشش ایمیدرو تولید شده است.
به گفته رشیدی برای تامین فولاد کشور اکثر واحدهای کشور اکنون بیشتر از ظرفیت خود تولید می کنند که فولاد خوزستان یکی از این واحدهاست.
دبیر ستاد فولاد کشور در پاسخ به این سوال که چرا ارز مرجع به فولاد تعلق نمی گیرد گفت: قیمت فولاد باید به سمت واقعی شدن پیش برود تا سرمایه گذاری در این بخش توجیح پذیر باشد.
رشیدی گفت: اگر قیمت فولاد را به طور مصنوعی پایین نگه داریم رغبتی برای سرمایه گذاری باقی نمی ماند چون سرمایه گذاری در قسمت فولاد سنگین و سرمایه بر و زمانبر است نابراین باید جذابیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذار در آن حفظ شود.
وی گفت: ساز و کار بازار فولاد باید طوری باشد که این بازار خودش قیمت ها را تعین کند.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.