بهره مندی ۱۰ درصد عشایر کشور از سامانه “انرژی خورشیدی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت:”سامانه های خورشیدی “برای بهره مندی عشایر در محیط های کوچ از حمام های خورشیدی ، اجاق های پخت و پز و چراغ های روشنایی نصب و راه اندازی شده است .

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، جهانشاه صدیق با اشاره به اینکه عشایر خود باید برای بهره مندی از این سامانه ها اقدام کنندگفت: نصب و راه اندازی این سامانه ها مشمول حمایت دولتی نیست و سازمان امور عشایر هم فقط وظیفه آموزش و ترویج فرهنگ استفاده از این سامانه ها را برعهده دارد.
 
وی گفت: با این وجود ، استفاده از تجهیزات تولید “انرژی خورشیدی “از چهار سال پیش تاکنون از جایگاه ویژه ای درمیان عشایر برخوردار شده است.
 
رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه تنها ۲ درصدجمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند گفت: همین جمعیت دو درصدی با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن گوشت ، تامین ۲۰ درصد پروئتین ، ۳۵ درصد صنایع دستی ، پنج درصد کشاورزی و یک چهارم دام های کشور را بر عهده دارند .
 
وی از وجود بیش از۴۰ هزارکیلومتر ایل راه در مناطق عشایری خبر داد و گفـت: یکی از برنامه های راهبردی این سازمان، ساماندهی و ثبت این ایل راه ها برای کوچ مناسب عشایر است.
 
وی افزود: هم اکنون بیش از۵۰۰ کیلومتر از ایل راه های موجود در مناطق عشایری تغییرکاربری داده شده اند و به تصرف سایر دستگاه ها درآمده اند.
 
صدیق با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای ساماندهی ایل راه های کوچ عشایر در کشور انجام شده است، پیش بینی کرد : ساماندهی و ثبت این ایل راه ها تا پنج سال آینده به اتمام برسد.
 
رییس سازمان امور عشایر ایران یکی از مشکلات موجود در مناطق عشایری را خشکسالی های مستمر هشت سال اخیر اعلام کرد و افزود: هم اکنون افزون بر ۶۰ درصد مناطق عشایری کشور به دلیل کمبود منابع آب از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می شوند.

وی از خشک شدن بسیاری از چشمه ها و قنات ها در مناطق عشایری خبر داد و گفـت: بـرای رفع این معضل اساسی و تامین آب موجود در این مناطق، اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.