بهره وری از صنعت حمل و نقل در راستای توسعه اقتصادی

۰۲م آذر ،

یک کارشناس حمل و نقل رفع مشکلات موجود در بخش زیرساخت ها در حوزه حمل و نقل را سبب کاهش هزینه های اضافی و همچنین بهره وری مطلوب در این بخش دانست.

حجارزاده کارشناس حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، گفت: امروزه به دلیل جهانی شدن اقتصاد و تجارت جهانی کالاها نیاز به خدمات حمل و نقل نیازی روزافزون و امری گریزناپذیر است و کشورها به دلیل واقع شدن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد و دریایی می تواند نقش بسیار فعالی در زنجیره تامین کالاهای کشورهای مختلف داشته باشد.

وی افزود: امکان بهره برداری از  خدمات صنعت کشتیرانی در مسیرهای دریایی و شبکه گسترده حمل و نقل زمینی اعم از ریلی و جاده ای کشور امتیازی مکمل در بهره مندی از موقعیت جغرافیایی کشور در دستیابی به اهداف کلان توسعه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در مبحث زیرساخت عواملی که سبب کاهش بهره وری می شوند ارتباط مستقیم بین هزینه هایی که با این موضوع تعلق می گیرد با خروجی عملکرد این حوزه ها  دارند.
به طورکلی هزینه نگهداری جاده ها بیشتر از هزینه ساخت آنها مورد توجه است.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: با ارایه راهکارهای مناسب باید جاده های کشور را ساماندهی کرد به طور مثال از تردد کامیون هایی که دارای اضافه بار می باشند بر روی سطح جاده ها که سبب خرابی می شود توسط پلیس راه باید جلوگیری شود.

راهکار دیگر در این زمینه بهره وری از جاده ها است به طوری که استفاده از تکنولوژی دنیا برای ساخت جاده باید به کار گرفته شود.

وی گفت: در بخش ترانزیت کشور ما برای انجام فعالیت مطلوب و رسیدن به شکوفایی لازم در این حوزه نیازمند حدود ۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی است.

امروزه تمام دنیا براین نتیجه رسیده اند که انرژی مصرفی در حوزه ریلی به مراتب خیلی پائین تر از حوزه جاده ای است و نهایتا منجر به کاهش تصادفات، ترافیک و کاهش خسارات وارده به جاده ها می شود پس باید تمرکز بیشتری برای زیرساخت های ریلی باشد که ترانزیت یکی از مهمترین بخش های شبکه ریلی کشور است./ک


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.