بهروان: احکام کمیته انضباطی از روی دلخوشی است نه برای اجرای قانون / استقلال مدارکش را با پیک موتوری فرستاد

علی بنی شیخ الاسلامی: غلامرضا بهروان، سرپرست سازمان لیگ برتر به علوم ریاضی آشناست چرا که در دو رشته آن هم در دانشگاههای دولتی تحصیلات عالیه را پشت سر گذاشته اما سردار رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس که هم استانی بهروان است او را متهم به ندانستن به علوم ریاضی می کند و بر این باور است در قرعه کشی دوازدهمین دوره لیگ برتر عدالت صورت نگرفته است! به این بهانه دیروز به فدراسیون فوتبال رفتیم و دقایقی با سرپرست سازمان لیگ برتر به گفتگو نشستیم که چکیده ای از این مصاحبه را در زیر می خوانید:
*حتما در جریان اعتراضات مدیر عامل باشگاه پرسپولیس قرار گرفته اید!
برای سردار رویانیان به عنوان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس احترام قا ئلم اما باید بگویم ریاضی ام آن چنان که ایشان می گوید بد نیست.مثلا می دانم دو ضربدر دو می شود چهار!خارج از شوخی قبل از آغاز مراسم قرعه کشی فرمی از سوی واحد آمار و انفورماتیک در اختیار نمایندگان باشگاهها قرار گرفت که این جدول در قسمت عمودی ۱۹ خانه داشت که شامل کد، نام باشگاهها و هم چنین هفده هفته بود .در قسمت عمودی هم جای کد، اعداد از یک تا ۱۸ بیانگر تعداد تیم های شرکت کننده بود که بر اساس قرعه کشی تیم ها در این خانه جای گرفتند.در این جدول تیمی که در خانه یک قرار می گرفت بر اساس اعدادی که از قبل در قسمت های عمودی و در هفته اول تا ۱۷ حک شده بود می بایست در هفته اول با تیم سوم روبرو می شد که طبق قرعه کشی تیم سوم فولاد خوزستان بود.خانه های سبز بیانگر میزبانی و خانه سفید اثبات کننده مهمانی بود.بعد از قرعه کشی پرسپولیس در خانه ۱۵ جای گرفت.با این حساب در هفته نخست میهمان صنعت نفت آبادان شد.در هفته دوم میزبان تیم چهارم یعنی فجر سپاسی شیراز شد و الی آخر.حال اینکه چگونه در مراسم قرعه کشی عدالت رعایت نشده بر ما مشخص نیست.این یکی از پیشرفته ترین متدهای قرعه کشی بود که در لیگ های معتبر صورت گرفته و تیم ها در قسمت عمودی و در خانه یک تا ۱۸ بر اساس قرعه کشی جای گرفتند.

*تکلیف جام حذفی چه شد.بالاخره این بازی ها برگزار می شود یا خیر؟
در این روزها بحث های متعددی مطرح شده و هر کس از راه می رسد نقدی بر آن می زند بی آنکه از اصل ماجرا با خبر باشد. بعضی ها می گویند بهروان با اخم کروش جام حذفی را تعطیل کرد و برخی هم بر این عقیده اند که حذف جام حذفی پیشنهاد کروش نبوده است.ابتدا بگویم در نشست کروش با اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و هیات ر ئیسه سازمان لیگ برتر هر چه گذشت صورتجلسه شده، من اهل دروغ نیستم کما اینکه در گذشته به صراحت به شما گفتم سقف قرارداد در فوتبال ایران دروغ است.اگر چسبیده به صندلی باشم هیچ گاه این حرف را نمی زدم.اگر هم دروغ بگویم چون هر آن چه در جلسه مطرح شده مکتوب شده خیلی زود دروغم افشاء می شود.
در این نشست کروش خواهان برگزاری لیگ برتر در فصل آتی با حضور ۱۶ تیم شد که به او گفتم این امر امکان پذیر نیست چرا که در مقابل سقوط سه تیم از لیگ برتر سه تیم از دسته اول به لیگ برتر صعود کرده بودند. به کدام یک از تیم ها می توانستیم بگو ییم شما فصل آینده در لیگ برتر شرکت نکنید؟ البته پیش از اینکه کروش چنین بحثی را مطرح کند من اسفند ماه به شما گفتم فوتبال ما پتناسیل برگزاری بازی های لیگ برتر با حضور ۱۸ تیم و دسته اول با حضور ۲۸ تیم را ندارد و همان موقع پیش نویس طرحی را به کمک دوستان آماده کردم که اکنون تصویب شده است.با این توضیح که این فصل چهار و نیم تیم از لیگ برتر به دسته اول سقوط می کنند و دو و نیم تیم هم از دسته اول لیگ برتری می شوند.بر این اساس تعداد تیم های حاضر در لیگ برتر برای فصل ۹۳-۹۲ به ۱۶ تیم کاهش می یابد و با توجه به سقوط ۸ تیم از از لیگ یک تعداد تیم های دسته اولی نیز از ۲۸ تیم به ۲۶ تیم می رسد. این وضعیت در لیگ یک ادامه خواهد داشت تا تعداد تیم های حاضر در لیگ یک در یک پروسه سه ساله به ۱۸ تیم کاهش یابد و بازی ها در یک گروه برگزار شود.بعد از این کشمکش ها و پس از اینکه محرز شد فصل آتی لیگ برتر با حضور ۱۸ تیم برگزار خواهد شد محمد رضا ساکت پیشنهاد داد که جام حذفی را به طور موقت حذف کنیم و البته اگر محمد رضا ساکت این را پیشنهاد نمی داد باز هم امکان برگزاری جام حذفی وجود نداشت!

*چرا مگر دیگر کشورهایی که در مرحله مقدماتی جام جهانی حضور دارند جام حذفی خود را تعطیل کرده اند؟
از شما خواهش می کنم تقویم فوتبال ایران را در فصل آتی در روزنامه چاپ کنید.با توجه به تعداد اردویی که کروش برای تیم ملی در نظر گرفته آیا امکان برگزاری بازی های جام حذفی وجود دارد؟ تنها به یک شرط می توان جام حذفی را برگزار کرد که باشگاهها موافقت کنند که بدون ملی پوشان به میدان بیایند. کروش یک سری حرف ها در آن جلسه زده که خصوصی است و البته منطقی به نظر می رسد.او برگزاری این اردوها را به منظور صعود تیم ملی به جام جهانی حیاتی می داند و ما به منظور کمک به تیم ملی که مهمترین وظیفه امان است با برپایی این اردوها موافقت کردیم و با توجه به اینکه باشگاهها حاضر نیستند بدون ملی پوشان در جام حذفی حضور یابند از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستیم که اجازه دهد این فصل جام حذفی را برگزار نکنیم که اکنون منتظر پاسخ آنها هستیم.امروز اگر با پیشنهاد کروش موافقت نمی کردیم همه ما را متهم به سنگ اندازی در کار تیم ملی می کردند و هزار انگ به ما می چسباندند اما حال که این کار را انجام داده ایم باز هم در مظان اتهام هستیم.

*ظاهرا در نشست اخیری که در امارات داشته اید پیشنهاداتی را مطرح کرده اید.در این خصوص کمی صحبت کنید.
پیشنهاد اول ما این بوده که تقویم لیگ قهرمانان آسیا مطابق تقویم یوفا شود که با لیگ ایران و بسیاری از لیگ ها در قاره آسیا هم زمان است.به عبارت ساده تر خواسته ایم که کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی ها را مهر ماه آغاز کند و اردیبهشت ماه به پایان برساند.از سویی تقاضا کرده ایم بازی های مرحله یک شانزدهم نهایی در سال ۲۰۲۴ بعد از آخرین بازی مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار شود.دیگر درخواست ما این بوده روز آخر مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی و هم چنین لیگ قهرمانان آسیا به طور همزمان برگزار شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی این درخواست ها است.

*ظاهرا همه تیم ها مدارک خود را برای ارا ئه به کنفدراسیون فوتبال آسیا تحویل داده اند جزء استقلال!
جالب است برخی تیم ها به جای ارا ئه مدارک در موعد از پیش تعیین شده روی این مسئله بحث می کردند که بر اساس نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال باشگاهها تا ۲۳ فرصت دارند.سوال این جاست که چرا باشگاهها به دنبال این هستند که مدارک خود را دقیقه ۹۰ تحویل دهند؟ آیا مشکلی پیش می آید آینده نگری داشته باشند و همان روز اول مدارک خود را ارائه کنند.در پاسخ به سوال شما باید بگویم استقلال هم به زحمت و در خارج از ساعت اداری با پیک موتوری مدارک خود را تحویل داده، واقعیت امر این است که خیلی از مدارک ارا ئه شده دارای نواقصی است و اگر کمک یا مماشات فدراسیون فوتبال نباشد این پروسه به سرانجام نمی رسد.ما اعلام کردیم ۱۷ تیر آخرین فرصت است.بر فرض که مهلت قانونی ۲۳ تیر بوده، آیا ما نباید چند روز فرصت داشته باشیم که مدارک را برررسی کنیم و نواقصی را گوشزد کنیم تا باشگاهها آن را آماده کنند.بهتر است باشگاهها کار خود را درست انجام دهند تا این قدر دست به دامان تاریخ ها نشوند.

*ظاهرا کمیته انضباطی مدعی شده که استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و ۵ تیم دیگر به دلیل عدم پرداخت بدهی های معوقه حق شرکت در بازی ها را نخواهند داشت! به نظر می رسد این احکام فرمالیته است.آیا این طور نیست؟
سازمان لیگ برتر مجری است و صدور احکام در حیطه وظایف کمیته انضباطی است.اگر کمیته انضباطی چنین رایی صادر کند ما به عنوان مجری به آن گردن می نهیم و آن وقت خواهید دید که لیگ برتر را بدون حضور این تیم ها آغاز خواهیم کرد اما مشکل این جاست که ر ئیس کمیته انضباطی این احکام را از روی دلخوشی صادر کرده است.همواره و پیش از شروع لیگ چنین ادعاهایی مطرح می شود اما در عمل شاهد هستیم لیگ با حضور همه تیم ها برگزار می شود بی آنکه بدهی ها پرداخت شود.اگر جلوی حضور تیمی گرفته شود به یک ساعت نمی کشد که نماینده مجلس، مسئولان منطقه و… به فدراسیون فوتبال می آیند وبا فشارهای جانبی حکم صادره را لغو می کنند. بار ها و بارها به ر ئیس کمیته انضباطی پیشنهاد دادم به جای صدور آرایی که هیچ ضمانتی برای اجرای آن وجود ندارد از تیم ها کسر امتیاز کند، آن وقت خواهید دید که تیم ها بدهی های خود را پرداخت می کنند یا خیر…
 

۲۵۱ ۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.