بهروزی نیا بر سر تئاتر ˝جیغ˝ می‌زند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

زهره بهروزی نیا از احتمال اجرای عمومی نمایشی با عنوان ˝جیغ˝ درتالار مولوی خبر داد.

زهره بهروزی نیا در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین اظهار کرد: نمایشی با عنوان “جیغ” نوشته سلما سلامتی برای اجرا در تالار مولوی پیشنهاد کرده‎‌ام.

وی افزود: “جیغ” دربارهٔ زندگی یک نویسنده است که از جنگ بازگشته و اکنون در شرایط فعلی جامعه با هجمی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

بهروزی‌نیا با اشاره به اینکه فرم اجرایی این نمایش به شکل کاملا غیر رئال خواهد بود بیان کرد: شکل نمایش آکادمیک است و با توجه به اینکه یک داستان اجتماعی به شکل غیر رئال تولید خواهد شد ترجیح می دهم محل اجرای نمایشم سالن مولوی باشد.

این هنرمند که چندی پیش نمایش “درفش کاویانی” را در جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه برده بود گفت: امیدوارم به نمایش آماده اجرای من در تئاترشهر سالن بدهند که البته صحبت هایی برای اجرای اثر در کارگاه نمایش تئاتر شهر داشته‌ایم.

بهروزی‌نیا از بازنویسی “درفش کاویانی” توسط حمیدرضا نعیمی خبر داد.

درباره نمایشنامه “درفش کاویانی”

درفش کاویانی در اساطیر ایران، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آژی‌دهاک (ضحاک) برمی‌گردد. ضحاک ماردوش شاهی است که در اثر بی عدالتی و ظلم شیطان شانه‌هایش را بوسه می‌زند و از جای بوسه‌ها مارهایی می‌رویند.

ضحاک برای اینکه زنده بماند باید روزانه مغز دو جوان را به مارها ب‌دهد و کاوه آهنگر نیز کسی است که هفده فرزندش قربانی مارها شده‌است. در این هنگام، کاوه برای آن که مردم را علیه ضحاک بشوراند، پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوبی می‌کند و آن را بالا می‌گیرد تا مردم گرد او آیند. سپس با کمک مردم، کاخ فرمانروای ضحاک خونخوار را در هم می‌کوبد و فریدون را بر تخت شاهی می‌نشاند.

فریدون نیز پس از آینکه به شاهی رسید فرمان می‌دهد تا چرم پیش‌بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش بیارایند و زر و گوهر به آن بیافزایند و آن را درفش شاهی خواند. و بدین شکل کلمه درفش کاویانی پدید آمد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.