بهرگان بوشهربه قطب صادرات نفت خام خلیج فارس تبدیل می‌شود

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه به نقل از حمیدرضا کریمی گفت: تاکنون نفت خام تولیدی از میادین دریایی بهرگانسر و هندیجان پس از فراورش در مخازن ذخیره‌سازی منطقه بهرگان ذخیره و از طریق گوی شناور موجود و یا انتقال به جزیره خارک صادر می شد اما براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، مسوولیت ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام سنگین میدان آزادگان هم به شرکت نفت فلات قاره ایران محول شده است.

وی افزود: توسعه مخازن ذخیره‌سازی منطقه عملیاتی بهرگان که از دو سال پیش در شرکت نفت فلات قاره ایران در دست اجراست، افزایش سه میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

کریمی در تشریح جزییات این برنامه بیان کرد: ساخت دو مخزن ذخیره نفت هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه و دو مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای که در مجموع ظرفیت سه میلیون بشکه را ایجاد می‌کند، به همراه سیستم لوله کشی و کنترل بارگیری و تخلیه، سیستم منیفولد و تجهیزات اعلام و اطفای حریق در منطقه بهرگان برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: با تلاش مستمر و شبانه روزی مدیریت، کارشناسان دفتر مرکزی و نظارت مقیم مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران و با بهره گیری از توان پیمانکاران داخلی، یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای در اردیبهشت ماه تکمیل و تحویل منطقه بهرگان شد و دو مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر نیز تا پایان نیمه نخست امسال وارد مدار خواهد شد.

مجری پروژه‌های تاسیسات خشکی و دریایی منطقه بهرگان افزود: اکنون فعالیت‌های مکانیکال ساخت دو مخزن ۵۰۰هزار بشکه‌ای به اتمام رسیده و عملیات هیدروتست و رنگ‌آمیزی آنها نیز دردست ا جراست که امیدواریم تا پایان تابستان آماده بهره‌برداری نهایی شود.

وی ادامه داد: دومین مخزن یک میلیون بشکه‌ای نیز تا اوایل سال آینده وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد.

کریمی گفت: همه مراحل ساخت و راه اندازی مخازن و تاسیسات جانبی مرتبط با استفاده از توان و تخصص کارشناسان و پیمانکاران ایرانی اجرا شده است.

وی افزود: این مخازن با رعایت بالاترین سطح استانداردهای رایج در صنایع نفت جهان ساخت و در ساخت آنها از باکیفیت ترین مواد و مصالح روز دنیا استفاده شده است.

کریمی اضافه کرد: درمحل ساخت این مجموعه مخازن حجمی افزون بر ۳۰۰ هزار متر‌مکعب خاکبرداری و بستر سازی انجام شده و درهر مخزن یک میلیون بشکه ای با وزن بیش از سه هزار تن، افزون بر۷۰ کیلومتر عملیات جوشکاری روی ورق های فولادی به ضخامت شش تا ۴۰ میلیمتر انجام شده است.

وی یادآورشد: در طراحی سیستم منیفولد جدید مخازن در دست احداث، همه تمهیدات لازم برای یکپارچه سازی سیستم بارگیری و تخلیه مخازن موجود و در دست احداث در نظر گرفته شده است و پس از تکمیل چند راهه جدید، امکان یکپارچه سازی مخازن جدید و قدیم و دریافت، ذخیره سازی و صادرات همزمان نفت میادین دریایی بهرگان و آزادگان فراهم می شود.

کریمی گفت: با تکمیل ساخت و راه‌اندازی تلمبه‌خانه و گوی شناور جدید که توسط سایر همکاران مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران در حال پیگیری است، امکان صادرات نفت بهرگان و آزادگان از طریق پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های نفت‌کش دنیا به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.

وی همکاری و تعامل تیم‌های مختلف از جمله مدیریت مهندسی و ساختمان، بازرسی فنی و حفاظت فنی، پیمانکاران اجرایی و سایر عوامل درگیر در پروژه‌ها را از دلایل شتاب مطلوب این طرح اعلام کرد.

کریمی افزود: درمراحل نهایی اتمام عملیات ساخت و تحویل مخزن یک میلیون بشکه‌ای، تمامی عوامل در قالب سه شیفت کاری در ساخت این مخازن مشغول به کار بودند و روند اجرای این طرح به گونه‌ای است که از سوی کارشناسان عالی رتبه شرکت ملی نفت ایران به عنوان الگویی عملی از سرعت توام با کیفیت طرح‌های مشابه یاد شده است. گ/۱

۵۳۹/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۲۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.