بهشتی‌پور: سفر الکاظمی به تهران را باید در قالب سفر دو جانبه ارزیابی کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفر نخست‌وزیر عراق به ایران در چارچوب تعاملات و روابط دو جانبه مهم و مثبت بود و می‌تواند به گسترش روابط دو کشور در تمامی سطوح بینجامد. 

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران اظهار کرد: سفر آقای الکاظمی به ایران اولین سفر رسمی خارجی وی بود و از آنجایی که قرار بود بعد از آن به عربستان سفر کند اما به دلیل بیماری پادشاه این کشور به تعویق افتاد، این تحلیل را ایجاد کرد که ممکن است وی به عنوان میانجی میان تهران ریاض بخواهد نقش آفرینی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: همچنین با توجه به سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بعد از سفرش به تهران، بسیاری این سفر را در رابطه با روابط ایران و آمریکا و پیام هایی که احتمال می دهند رد و بدل شود تحلیل می کنند و مهم می دانند اما به طور کلی معتقدم این سفر الکاظمی را باید در قالب سفر دو جانبه ارزیابی کرد. 

وی با بیان اینکه امنیت و سرنوشت عراق و ایران به هم وابسته است و از شرایط یکدیگر اثر می پذیرند افزود: همکاری دو کشور در ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی موجب اقتدار، صلح و ثبات بین دو کشور و نیز منطقه می‌شود.

بهشتی پور گفت: نخست‌وزیر عراق در عالی ترین سطح به ایران آمد و با مقامات عالی کشور دیدار و گفت‌وگو کرد که این می تواند به گسترش تعاملات در تمامی سطوح بینجامد.

وی گفت: وقتی منافع اقتصادی دو کشور ارتقا یابد طبعا بر ارتقا و افزایش ضریب امنیت دو کشور اثر خواهد گذاشت. همکاری های امنیتی ایران با عراق در مبارزه با داعش که بخش های گسترده این کشور را احاطه کرده بود از جمله مصادیق بارز همکاری مثبت میان دو کشور است. در عین حال که کمک ایران به عراق در این زمینه کمک به امنیت خودش نیز است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره ضرورت گسترش همکاری های امنیتی ایران و عراق تصریح کرد: همکاری های امنیتی در عالی‌ترین سطوح است اما برای تسهیل این همکاری ها ابتدا باید همکاری های اقتصادی و سیاسی را گسترش داد و موانع پیش رو را حل کرد، از جمله این موانع حضور نیروهای بیگانه در این کشور مثل آمریکاست.

بهشتی پور گفت: حضور نیروهای آمریکایی هر نوع همکاری ایران و عراق را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ضرورت یک پیمان امنیتی میان ایران و عراق قطعی است اما اول باید زمینه ایجاد آن فراهم شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.