بهمنی: جمع آوری ایران چک ها منطقی نیست

به گزارش روز جمعه ایرنا، ‘محمود بهمنی’ در نشست هم اندیشی رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ها که با هدف ارائه راهکارهایی برای اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب با عنوان سال ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ در بانک مرکزی برگزار شد، افزود: مساله جمع ‌آوری ایران ‌چک‌ها، چالش سیستم بانکی در سال جاری است.

بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وی تاکید کرد: جمع‌ آوری ایران چک‌ها منطقی نیست و تأثیری بر حجم پول نخواهد داشت زیرا به میزان چاپ ایران چک، پول از جریان خارج یا بلوکه می شود.

بهمنی با اشاره به آنکه بخش قابل توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک، ایران چک است، افزود: با خارج کردن این حجم، باید مبالغ هنگفتی اسکناس چاپ شود که این خود مستلزم کاغذ، مرکب، دستگاه و نیروی انسانی است و هزینه فراوانی خواهد داشت و به زیان اقتصاد ملی خواهد بود، مگر آنکه معادل آن اسکناس درشت چاپ شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با خارج کردن چک پول ها در بحث شمارش، حمل ونقل پول و موارد اینچنینی، زحمات و هزینه‌های زیادی هم برای مردم و هم برای سیستم بانکی بوجود خواهد آمد.

بهمنی در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، از ایجاد کمیته اجرایی ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ در بانک مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به کاهش نقدینگی به ۴/۱۹ آن را یک موفقیت برای سیستم بانکی برشمرد و افزود: این نتیجه حاصل زحمات همکاران در سیستم بانکی است و باید این تلاش ها ادامه یابد.

رییس کل بانک مرکزی با ابراز امیدواری برای نظم پولی در سال جاری، خاطرنشان کرد: مدیریت منابع باید مدنظر قرار گیرد و اینگونه نباشد که بیش از منابع جمع‌ آوری شده، مخارج داشته باشیم زیرا در غیر اینصورت، هزینه‌هایی به سیستم بانکی تحمیل خواهد شد.

وی با تشکر از سیستم بانکی در بحث تعدیل نرخ سود تأکید کرد: این موضوع ‌باید همواره مورد توجه بانک ها قرار گیرد.

بهمنی ضمن اشاره به طرح پیش ‌فروش سکه و آغاز تحویل مسکوکات طلا از ۲۹ فروردین ماه سال جاری خاطرنشان کرد: در بازه زمانی قبل از اجرای طرح، با توجه به آنکه بازار آتی، سکه را با مبلغ بیش از ۸۰۰ هزار تومان معامله می کرد و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه بودیم، بانک ‌مرکزی با اجرای طرح پیش‌ فروش سکه، ابتکار عمل را بدست گرفت و موجب ثبات قیمت سکه شد.

وی ضمن تشکر از بانک ‌ملی به عنوان بانک عامل طرح پیش ‌فروش سکه، تاکید کرد: با این طرح، بانک‌ مرکزی به دو هدف اصلی ‘تنظیم بازار طلا و سکه’ و ‘جمع‌آوری نقدینگی’ نائل شد.

بهمنی درخصوص تأثیر طرح پیش فروش سکه بر بازار ارز گفت: خوشبختانه با این طرح، بازار ارز نیز تقریباً رو به ثبات قدم نهاد و بانک مرکزی نیز بدنبال ایجاد ثبات قیمت ارز است.

رییس شورای پول و اعتبار، ضمن تأکید بر ایجاد برنامه مدون سیستم بانکی برای بازرسی، بیان داشت: بازرسی ‌باید تقویت شود و این امر با حسابرسی های داخلی و ارائه اطلاعات حسابرسان به هیأت مدیره بانک ها امکانپذیر خواهد بود.

بهمنی از اعلام راهکارهایی برای ثبات و کاهش نرخ ارز و سکه خبر داد.

در این جلسه، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ها به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

اقتصام ** ۹۱۴۱ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۹۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.