بهمنی: مردم ۱۸ میلیارد دلار در خانه‌هایشان نگه داشته‌اند

۲۸ آبان ،

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید در حال حاضر ۱۲ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد. پیش‌تر خبرها متفاوتی درباره “پرداخت اجباری ریال به دارندگان حساب‌های ارزی در بانک‌ها” انتشار یافته بود.

به گفته محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر ۱۲ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد. خبرگزاری مهر، شنبه ۲۷ آبان از قول بهمنی نوشت: «اگر اشخاص ارز خانگی خود را به سپرده ارزی بسپارند، به طور قطع، علاوه بر کاهش قیمت ارز، خطراتی مانند سرقت دلارها کاهش پیدا خواهد کرد.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین دارندگان ارز را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها تشویق کرده و افزوده است: «سپرده‌گذاران ارزی در هنگام برداشت سپرده علاوه براصل آورده، قادر خواهند بود تا سود ارزی آن را نیز دریافت کنند.»

رئیس بانک مرکزی در حالی دارندگان ارزهای خارجی را تشویق به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و ایجاد حساب‌های ارزی در بانک‌ها کرده است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با آغاز نوسانات شدید قیمت ارز در ایران، خبرهای متفاوتی درباره “بستن حساب ارزی مشتریان” یا “پرداخت اجباری ریال به دارندگان حساب‌های ارزی”  در بانک‌های ایران انتشار یافته بود.

به عنوان نمونه و به گزارش پایگاه اینترنتی “بازتاب‌امروز” در ماه‌های اخیر بعضی بانک‌ها با اعلام این‌که امکان تحویل طلا و ارز را در حال حاضر ندارند، به مشتریان اظهار می‌کنند اگر اصرار به پس گرفتن طلا و ارز خود دارند، می‌توانند معادل ریالی آن را دریافت کنند. در ادامه این گزارش آمده بود وقتی مشتری با این شگرد حاضر به دریافت ریال به‌جای ارز می‌شود، بانک‌ها هنگام محاسبه معادل ریالی، قیمت رسمی ارز یعنی ۱۲۲۶تومان را اعمال کرده و در واقع ارز را حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ارزانتر از قیمت بازار آزاد محاسبه می‌کنند. چون قیمت ارز در  بازار آزاد ایران بسیار بالاتر از قیمت دولتی آن است.

پرداخت اجباری ریال به دارندگان جساب‌های ارزی توسط بعضی بانک‌ها سبب شد تا مهر بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای ممنوعیت پرداخت ریال به جای ارز به سپرده‌گذاران ارزی را به بانک‌ها ابلاغ کند.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.