بهینه مصرف‌ کنیم تا گرانی‌ها کاهش یابد

رئیس مجمع عالی واردات نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش قیمت تمام شده در ماه‌های اخیر را مهم‌ترین عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، محمدحسین برخوردار افزود: ریشه تمام گرانی‌های اخیر منشا ارزی دارد و زمانی که این مؤلفه مؤثر تغییر می‌کند، قیمت تمام شده نیز  متناسب با آن افزایش می‌یابد که در این حالت شاهد جهش قیمتی در بازار هستیم.

وی با اشاره به‌وجود تورم، تحریم و فقدان نقدینگی در بخش تولید تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران به دلیل وجود قوانین دست ‌و پاگیر وارد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید نمی‌شوند و نقدینگی موجود در جامعه وارد بازار خرید و فروش کالا می‌شود که این امر گرانی‌هایی به همراه می‌آورد.

رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف نیز تاکید کرد: در صورت اصلاح الگوی مصرف بخش زیادی از این خرید و فروش‌ها و جابه‌جایی نقدینگی کاهش می‌یابد که این امر به کاهش گرانی‌ها منجر خواهد شد.

برخوردار با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها نیز ادامه داد: در این مدت که تحریم‌های یک جانبه بر کشور اعمال شده هزینه‌هایی را به اقتصاد کشور وارد کرده است اما این امر به تنهایی در گرانی‌ها تاثیری نداشته بلکه می‌توان نرخ ارز در کنار تورم و تحریم‌ها را دلیل این گرانی‌ها دانست./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.