به ایران نرو

جام جم آنلاین: بنیامین نتانیاهو، بان کی مون را ترغیب می کند تا از سفر به تهران صرفنظر کند چرا که به عقیده وی چنین سفری با وجود اهداف خوبی که در آن وجود دارد، یک اشتباه هولناک است. نتانیاهو بعداز ظهر جمعه خطاب به بان کی مون گفت: آقای دبیر کل، جای شما در تهران نیست.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد از ۵ تا ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می شود و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به دعوت جمهوری اسلامی برای حضور در این نشست پاسخ مثبت داده است. اما همزمان با رسانه‌ای شدن خبر سفر بان کی مون به تهران، لابی اسرائیل وی را تحت فشار قرار داد تا از این اقدام خودداری کند. تل آویو ادعا می کند حضور دبیرکل سازمان ملل در تهران به تلاش ها برای متوقف کردن برنامه های هسته‌ای ایران آسیب می زند.

این اظهار نظر در زمانی مطرح شد که نتانیاهو با بان کی مون یک تماس تلفنی برقرار کرده بود تا وی را از سفر به تهران برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد باز دارد. وی مدعی شده است چنین سفری هم وجهه بان کی مون و هم سازمان تحت نظارتش را تخریب می‌کند.

این در حالی است که ایران در نشست تهران، میزبان اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد است و از آن پس نیز به مدت ۳ سال عهده دار ریاست این جنبش خواهد بود. اعضای این گروه می گویند با هیچ یک از بلوک های قدرتی بزرگ در جهان متحد نیستند.

اما تماس تلفنی نخست وزیر اسرائیل با دبیر کل سازمان ملل برای بازداشتن وی از سفر به تهران در راس تلاش هایی قرار دارد که از سوی تل آویو در این زمینه انجام شده است. اسرائیل همچنین از کشور های دعوت شده به این اجلاس نیز می خواهد نمایندگان خود را به تهران نفرستند یا اینکه هیئتی در سطح پایین را روانه این نشست کنند.

برخی مقامات دیپلماتیک ادعا می کنند به دنبال این فشارها برخی کشورها اعلام کرده‌اند که سطح هیئت‌هایی را که به تهران می فرستند، کاهش خواهند داد اما به گفته این مقامات راضی کردن بان کی مون برای تجدید نظر در تصمیمش بسیار دشوار است.

نتانیاهو در گفت و گوی تلفنی اش با بان کی مون مدعی شده سفر به تهران یک اشتباه بزرگ است، حتی اگر اهداف خوبی برای آن تعریف شده باشد. وی مدعی شد سفر به کشوری که خواستار نابودی اسرائیل است، هیچ دلیلی ندارد. نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت از اینکه شنیده بان کی مون تصمیم دارد در اجلاس تهران شرکت کند، بسیار ناامید شده چرا که وی در دوران دبیرکلی اش کارنامه خوبی داشته است.

نتانیاهو در ادامه گفت و گوی خود با بان کی مون مدعی شد، حتی اگر این قصد شما نباشد، اما سفر به تهران به ایران که تهدیدی برای اسرائیل به شمار می رود، اعتبار می بخشد. وی همچنین به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و محمد رضا رحیمی معاون اول وی در خصوص نابودی اسرائیل و صهیونیست ها اشاره کرد و تهدید فرمانده ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در خصوص حمله به اسرائیل که در ماه می مطرح شده بود را نیز به دبیر کل سازمان ملل گوشزد کرد.

نتانیاهو همچنین با اشاره به برنامه های هسته ای ایران و ادامه این فعالیت ها، ادعا کرد، در حالی که تهران قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند، سفر دبیر کل سازمان ملل به ایران یک اشتباه بزرگ است. (دیپلماسی ایرانی)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.