به این علائم برای تشخیص زودهنگام سرطان توجه کنید

ایسنا/خوزستان کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از سرطان‌ها را می‌توان با جلوگیری از عوامل خطر و اجرای راهبردهای پیشگیرانه از طریق تشخیص زودرس سرطان و مدیریت بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند، کاهش داد.

زهرا عفراوی در نشست خبری که امروز (۶ بهمن‌ماه) برگزار شد، با اشاره به بیماری سرطان و واقعیات آن، اظهار کرد: سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان و مسئول مرگ ۹.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ است. به عبارتی از هر شش مرگ یک مرگ ناشی از سرطان است.

به گزارش ممتازنیوز، وی افزود: حدود یک‌سوم از مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل پنج خطر اصلی رفتاری و رژیم غذایی یعنی شاخص بالای توده بدنی (چاقی و افزایش وزن)، مصرف کم میوه و سبزیجات، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل است.

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مصرف دخانیات مهمترین عامل خطر سرطان و مسئول حدود ۲۲ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در سطح جهان است.

عفراوی با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌ها در استان خوزستان، گفت: بر اساس آخرین گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان در سال ۹۵، شایعترین سرطان‌ها در استان خوزستان در زنان پستان، پوست، کولورکتال، تیروئید و در مردان پروستات، پوست، مثانه و کولورکتال است.

سرطان حاصل چیست؟

وی با اشاره به عوامل سرطان بیان کرد: سرطان از تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های توموری ناشی می‌شود و می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: این تغییرات نتیجه تعامل بین عوامل ژنتیکی یک شخص و سه دسته عوامل خارجی از جمله عوامل سرطان‌زای فیزیکی مانند اشعه ماوراء بنفش و یونیزان، مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند آزبست، اجزای دود دخانیات، آفلاتوکسین (یک آلاینده مواد غذایی) و آرسنیک (یک آلاینده آب آشامیدنی) و عوامل سرطان‌زای بیولوژیکی مانند عفونت‌های ویروس‌های خاص، باکتری‌ها یا انگل‌ها است.

وی بیان کرد: مصرف دخانیات، استفاده از الکل، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک جسمی مهمترین عوامل خطر سرطان در سراسر جهان هستند.

عفراوی تصریح کرد: در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از سرطان‌ها را می‌توان با جلوگیری از عوامل خطر و اجرای راهبردهای پیشگیرانه از طریق تشخیص زودرس سرطان و مدیریت بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند، کاهش داد.

وی با تاکید بر لزوم تشخیص زودرس بیماری گفت: معنای تشخیص زودهنگام این است که ما علائم هشداردهنده سرطان را بدانیم تا اگر این علائم را در خود پیدا کردیم به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم. از طرف دیگر، مراکز بهداشتی و درمانی نیز باید آمادگی شناسایی این علائم و جدا کردن موارد مهم از غیر مهم را داشته باشند تا در مرحله بعدی، موارد مهم را برای اقدامات تشخیصی کامل‌تر به مراکز بالاتر و مجهزتر معرفی کنند.

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در صورت شناسایی زود هنگام، سرطان به درمان مؤثر پاسخ می‌دهد و می‌تواند منجر به احتمال بیشتری برای زنده ماندن، عوارض کمتر و درمان کوتاه‌تر در فرد شود.

وی با اشاره به غربالگری افراد، ادامه داد: غربالگری به معنی این است که برای افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارند اما به دلیل شرایط جنسی (مثل سرطان پستان) یا سنی خاص (مثلا سن بالای ۵۰  سال در سرطان پستان) در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی انجام شود.

عفراوی عنوان کرد: بسیاری از سرطان‌ها تنها با معاینه پزشکی و آزمایش‌های تکمیلی تشخیص داده می‌شوند که از جمله آنها سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ است.

وی بیان کرد: هم بیمار و هم ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید به اهمیت تشخیص زودهنگام و انجام فعالیت‌های غربالگری سرطان پایبند باشند تا منجر به بهبود نتیجه و کاهش اتلاف منابع شود.

چه علائمی باید شما را به فکر بررسی بیشتر بیندازد؟

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در مراحل اولیه سرطان در اغلب اوقات علائمی وجود دارد که توجه به آن‌ها به ویژه در افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند. آشنایی با این علایم و مراجعه به موقع به پزشک، اقدامی مهم و کلیدی است.

عفراوی گفت: ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، بلع یا سوءهاضمه طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی در ادرار، مدفوع، واژن  و نوک پستان و بی اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل از علائم هشداردهنده ابتلا به سرطان هستند.

وی با اشاره به اصول ده‌گانه پیشگیری از سرطان بیان کرد:  پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، داشتن فعالیت بدنی منظم، نگهداشتن وزن در حالت ایده‌آل، داشتن تغذیه سالم، محافظت در برابر عفونت‌ها، محافظت از پوست، داشتن منزل و محیط کار با اصول ایمنی، داشتن زندگی اجتماعی و روانی معنوی سالم و همچنین مراجعه به پزشک در صورت دارا بودن علائم هشداردهنده سرطان، از اصول ده‌گانه پیشگیری از سرطان هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.