به بوی تو…

گردآوری توسط گروه سبک زندگی ممتازنیوز

مهارت‌های زندگی > خانواده– هما کبیری:
روز مادر فقط یک بهانه است برای تشکر کردن از زحمات «مادر».

 اما از آنجا که جبران زحمات مادر غیر ممکن است، تشکر کردن ما هم غالبا در خرید کالایی تجلی پیدا می‌کند که ممکن است مدت‌ها دلش خواسته باشد که آن را بخرد اما به دلایل مختلف از خرید آن طفره رفته است. دلمان می‌‌خواهد با همین چیزهای کوچک مادرها را غافلگیر و البته خوشحال کنیم. شلوغی و ازدحام این روزهای بعضی صنف‌ها ازجمله عطرفروشی‌های سطح شهر موید همین موضوع است. بسیار‌ها به بهانه روز مادر و البته روز زن، اقدام به خرید عطر می‌کنند اما خودشان هم می‌دانند که هیچ رایحه‌ای در دنیا، عطر حضور مادر نمی‌شود.

نظر مشتری‌

اغلب مشتری‌هایی که برای خرید عطر برای مادر یا همسرشان به یکی از بازار‌های مشهور عطرفروش‌های تهران که در خیابان وزراست آمده‌اند، جوان می باشند، البته در میان‌شان اشخاص میانسال و مسن هم دیده می‌شود اما به جرأت می‌توان گفت که عطر، انتخاب نسل جوان است. آقای اسدی که ۳۵ساله به‌نظر می‌رسد، آمده تا عطری را که همسرش همیشه از آن استفاده می‌کند بخرد. می‌گوید از وقتی این عطر ۱۰۰هزار تومان بوده آن را برای همسرش می‌خریده اما حالا قیمت آن به ۲۶۰تا ۲۸۰هزار تومان رسیده است. به‌نظر او قیمت عطر در بالا و پایین شهر بسیار تفاوتی نمی‌کند اما شخصا ترجیح می‌دهد ۲۰هزار تومان گران‌تر خرید کند ولی کالای قلابی نخرد. زوج جوانی هم که برای خرید عطر آمده‌اند، از قیمت‌ها ابراز شگفتی می‌کنند و می‌گویند: انتظار این همه افزایش قیمت را نداشتیم! اگر بخواهیم عطرهای تازه دنیا را انتخاب کنیم باید چند برابر قیمت‌های جهانی در ایران هزینه کنیم.

نظر کاسب‌

محمد احمدی عطر فروشی دونبشه‌ای را اداره می‌کند. او می‌گوید: بازار عطر، به‌ویژه از سال قبل که واردات بعضی کالاهای به‌اصطلاح لوکس به داخل کشور ممنوع شد، کمی دچار رکود شده؛ به‌طوری که بسیاری از مشتریان دائمی ما که حداقل ماهی یک‌بار مراجعه می‌کردند، دیرتر به سراغ ما می‌آمدند. قیمت عطرهای متوسط ما یکباره با افزایشی نزدیک به ۳ برابر مواجه شد و همین موضوع کافی بود تا بازار به‌اصطلاح بخوابد. از طرف دیگر یک سری از کالاهایمان در انبارها مدتی مانده بود تا اجازه ترخیص آنها از سوی گمرک صادر شود؛ بالاخره عطر و لوازم آرایشی کالاهایی می باشند که از خارج از کشور وارد می‌شوند. همین موضوع به افزایش قاچاق کمک کرد و حالا به تعداد بسیار شاهد دستفروش‌هایی هستیم که در کنار خیابان‌ها اقدام به فروش عطر می‌کنند درحالی‌که این کالا بسیار حساس و خاص است و حتی شرایط نگهداری ویژه‌ای دارد.به هر حال با همه این مشکلات بازار عطر بازار پررونقی نیست و روزهای خاصی مانند روز مادر و روز پدر هم به رونق این بازار کمک نمی‌کند؛ هر چند که فروش در این روزها بیشتر می‌شود.

کارشناس اقتصادی‌

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: در تقویم کشور ما نزدیک به ۲‌ماه از سال مناسبت‌های مختلف وجود دارد و در این مدت بازار یا با رکود مواجه می‌شود و یا با رونق؛ در بقیه روزهای سال وضعیت بازار به‌ویژه برای کالاهای خاصی مانند کالاهای لوکس ازجمله عطر بازار یکسان است. به همین سبب می‌توان گفت که روزهای رونق روزهای رکود را خنثی می‌کند و به‌طور کلی اتفاق خاصی در بازار و به تبع آن در اقتصاد کشور نمی‌افتد. او می‌گوید: این روزها مردم منتظر تغییرات گسترده قیمتی با توجه به در پیش بودن افزایش قیمت حامل‌های انرژی می باشند و تلاش می‌کنند پول‌شان را ذخیره کنند تا برای موارد ضروری از آنها استفاده کنند و کمتر به سراغ بازارهای متنوع و لوکس می‌روند. البته بیشتر مشتریان این نوع کالاها جوان‌ها می باشند اما واقعیت این است که به‌طور کلی حدود ۲سال است که بازار کالاهایی مانند عطر کساد است چون نرخ ارز چند برابر شده و بسیاری از برندهای مطرح دنیا از ورود کالاهایشان به کشور ما جلوگیری کرده‌اند.

وضعیت قیمتی بازار چطور است؟

در بازار عطرهای ارزان‌قیمت از حدود ۵۰هزار تومان وجود دارد اما اگر به‌دنبال عطر از یک برند معتبر اروپایی میباشید، باید حداقل ۱۳۰تا ۱۵۰هزار تومان هزینه کنید. پیشنهاد موکد ما این است که از دستفروش‌های کنار خیابان عطر نخرید چون ممکن است آسیب‌هایی به سلامت شما وارد کند که هیچ‌گاه تصورش را هم نمی‌کرده‌اید. در تهران چند عطرفروشی معتبر و باسابقه وجود دارند که اگر قصد خرید عطر را دارید بد نیست به آنها سری بزنید. عطرفروشی‌های خیابان وزرا، ۲ نمونه از این موارد می باشند. نکته قابل توجه دیگر این است که در این فصل بیشتر خریداران عطر نمونه‌های خنک آن را خریداری می‌کنند. اگر شما هم عطر را گزینه خوبی برای هدیه می‌دانید، به طبع کسی که برایش هدیه می‌خرید هم توجه کنید.

از شال نخی تا چادر مشکی

با فرارسیدن روز مادر بازار شال و روسری بالاخره رنگ تازه‌ای به‌خود گرفته و بعد از تقریبا یک ماه توقف، باز هم به دوران رونق برمی‌گردد این روزها انواع روسری ابریشم ترک را می‌توان به قیمت ۳۰ تا ۵۵هزار تومان در نقاط مختلف شهر پیدا کرد. قیمت روسری‌های نخی هم از ۲۰هزار تومان تا حدود۳۰ هزار تومان متغیر است. چادر خانه و چادر ملی نیز با وجود افزایش تقاضای مشتریان، قیمت‌های بسیار متنوعی دارند که بازار پارچه‌فروش‌های مولوی بورس مناسب خرید آنهاست.

کیف و کفش؛ یک پیشنهاد طلایی

شاید یک پیشنهاد خوب برای کاهش رنج پادرد بیشتر مادران، خرید یک جفت کفش طبی باشد؛ یک کفش چرم که هم طبی است و هم با دوام. حالا با هزینه‌ای حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان می‌شود یک جفت کفش طبی چرم برای مادر خرید. در کنار آن، گزینه‌هایی همچون کیف چرم هم مناسب است. فراموش نکنید چرم ایرانی، هم شیک است و هم بادوام‌تر از چرم‌های مصنوعی خارجی.

مادر خودش طلاست

اگر قصد خرید سکه تمام بهار آزادی برای همسر یا مادرتان را دارید باید حدود ۹۶۰تا ۹۷۵هزارتومان کنار بگذارید. نیم‌سکه هم حدود ۵۰۰تا ۵۲۰هزار تومان است و ربع سکه نیز که گزینه مناسب‌تری است، حدود ۳۰۰هزارتومان بودجه لازم دارد. سکه یک گرمی نیز تقریبا۲۰۰ هزارتومان قیمت دارد. اگر هم درصدد آن میباشید که هدیه‌تان حتما طلا باشد و در قالب سکه هم نباشد، باید برای یک گرم طلا حدود ۹۸هزار تومان بپردازید اما نکته قابل‌توجه اینجاست که هیچ جا طلا را به قیمت گرمی ۹۸هزار تومان نمی‌فروشند و اجرت کار و ۷درصد کارمزد طلافروشان و ۸درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به آن اضافه می‌شود که صحبت از هر گرم طلا به قیمت حدود ۱۵۰هزار تومان می‌کند. اگر به سراغ قطعه طلایی بروید که در آن جواهر به‌کار رفته باشد باید کارمزد ۲۵درصد را هم بپردازید. بنابراین اگر بخواهید با این قیمت یک قطعه طلا بخرید، باید طلای سبک بخرید که ۲گرمی آن تقریبا می‌شود ۳۰۰هزار تومان که اصلا جلوه و نمود ندارد. پس اگر قصد خرید طلا دارید، به‌نظر می‌رسد بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه همان سکه تمام، نیم و ربع است!


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.