به تاریخ مصرف لنز چشم دقت کنید


مصرف کنندگان لنزهای تماسی به خوبی می دانند که پس از گذشت مدت زمان معینی دیگر نمی توانند از لنزهای خود استفاده کنند. تاریخ مصرف را کارخانه تولیدکننده لنز تماسی بر روی بسته‌بندی لنزها درج کرده است.


لنز چشم

امروزه بسیاری از افراد برای اصلاح دید خود از لنزهای تماسی چشم استفاده می کنند. استفاده از لنزهای تماسی در مقایسه با عینک، برای برخی افراد بسیار راحت تر و مناسب تر می باشد. این دسته از افراد اظهار می کنند که به دلیل عدم وجود جسم خارجی (عینک) بر روی چشم خود، احساس دید طبیعی تری نسبت به استفاده از عینک دارند.

استفاده از لنزهای تماسی نیز محدودیت هایی دارد که یکی از این محدودیت ها، تمام شدن تاریخ مصرف لنز است.

مصرف کنندگان لنزهای تماسی به خوبی می دانند که پس از گذشت مدت زمان معینی دیگر نمی توانند از لنزهای خود استفاده کنند. تاریخ مصرف را کارخانه تولیدکننده لنز تماسی بر روی بسته‌بندی لنزها درج کرده است.

شاید از خودتاان بپرسید که چرا لنزهای چشمی هم تاریخ مصرف دارند و پس از طی مدتی، دیگر قابل استفاده نیستند؟

لنزهای چشمی پس از گذشت تاریخ مصرفشان، می توانند به انواع آلودگی ها دچار شده و ایجاد عفونت کنند. حال اگر فردی آنها را بر روی چشمان خود قرار دهد، خود را در معرض ابتلا به انواع عفونت های چشمی قرار می دهد.

اهمیت تاریخ مصرف لنزهای تماسی

همان‌طور که مصرف کنندگان لنزهای چشمی می دانند، لنز موقع خرید مهر و موم شده است و درون ظرف مخصوص بدون هوا نگهداری می شود.

افراد مصرف کننده پس از خریداری این محصول، مهرو موم آن را باز می کنند و در ظروف مخصوصی که با هوا تماس دارد، نگهداری می کنند.

پس از گذشت مدت زمان معینی در اثر تماس های متعدد انگشت دست با لنز و هم چنین تماس با هوا، لنز تماسی به تدریج شروع به آلوده شدن می کند

تاریخ انقضایی که بر روی بسته بندی لنز وجود دارد نشان می دهد که این لنز تا چه مدت می تواند از آلودگی ها عاری بماند و خطرات کمتری از لحاظ آلودگی و عفونت برای چشم مصرف کنندگان ایجاد کند.

معمولا تا چهار سال پس از تاریخ تولید، لنزهای تماسی چشم نرم و ایمن هستند و قابلیت مصرف دارند.

لنزهایی که معمولا تاریخ انقضا ندارند

لنزهای سخت معمولا تاریخ انقضا ندارند و بر خلاف لنزهای تماسی نرم، تولیدکنندگان آنها را خشک نگه می دارند و نباید در بسته بندی هایی که حاوی محلول نمکی است نگهداری شوند، زیرا خطر آلودگی قبل از مصرف برای آنها ایجاد می شود.

هشدارها

– حتما قبل از خرید لنز چشمی، بسته بندی آن را به خوبی بررسی کنید و از فقدان هر گونه سوراخ و پارگی در بسته بندی آن مطمئن شوید. هر نوع لنزی که بسته بندی آن پاره شده است را مصرف نکنید و دور بیندازید.

– محققان پیشنهاد می کنند از لنزی استفاده کنید که عادت به استفاده از آن دارید. سعی کنید نام مارک لنز مناسب چشمان خود را برای اولین بار مصرف، از پزشک متخصص سوال کنید و اگر برایتان مناسب بود و مشکلی برایتان در حین استفاده نداشت، مارک دیگری را امتحان نکنید.

– از لنزهایی که مورد تایید پزشکان متخصص نیست، خودداری کنید.

– درباره مدت زمان مناسب استفاده از لنز در روز از پزشک متخصص سوال کنید.

– برای هرچه بیشتر عمرکردن لنزهای خود، رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرید. شستن دست ها با آب و صابون قبل از هر گونه تماس با لنز الزامی است. تعویض مایع محلول که برای نگهداری از لنزها استفاده می شود نیز ضروری است.

– در نظر داشته باشید که لنز، یک جسم خارجی است که بر روی قرنیه چشم شما قرارمی گیرد. هر چند وقت یک‌بار، فیت شدن لنز را با چشم خود بررسی کنید و در صورت بروز مشکل، آن را برطرف کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

هشدارهایی درباره لنز چشم

انواع لنز چشم و طول عمر آنها

معایب و مزایای لنز چشم

هشدارهای لنزی

اطلاعاتی درباره چشمان شیشه‌ای

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.