به تیم استقلال «باشگاه» نگویید

جام جم آنلاین: حسن روشن مهاجم شاخص سال‌های دور استقلال، با انتقاد از عملکرد این باشگاه در فصل نقل و انتقال، نگرانی ‌های عمیق خود از رویه غلط موجود در فوتبال و راهکار اصلاحی خود را ابراز کرد.

روشن در گفت و گو با جام جم با انتقاد از بازگشت فتح‌الله‌زاده به مدیریت استقلال، درآمدزایی مدیرعامل پرسپولیس را کاری لازم و قابل تعمیم به باشگاه‌های دیگر از جمله استقلال دانست.

گفت‌وگوی جام‌جم با مرد صریح‌اللهجه آبی‌پوشان را می‌خوانید.

در حالی که این روزها پرسپولیس مشغول گرفتن بازیکنان شاخصی است، استقلال به جذب مهره‌های معمولی سال‌های گذشته خود ادامه می‌دهد. با ادامه این روند، آیا استقلال می‌تواند اقتداری از خود نشان دهد؟

ببینید، آقای قلعه‌نویی حالا مربی کاملا پخته‌ای شده که بخوبی کارش را بلد است ولی این یارگیری‌های استقلال مثل این می‌ماند که آقای مهاجرانی دوباره سرمربی تیم ملی شود و من، علی پروین و مرحوم حجازی را به تیم ملی دعوت کند!

واقعیت این است که کفگیر تیم‌های ما به ته دیگ خورده است و چون همه به دنبال نتیجه‌گیری هستند، همگی راه را در ولخرجی و خرید مهره‌های حاضر و آماده می‌یابند، در حالی که این درست نیست که ۱۴،۱۵ میلیارد تومان از پول‌های مردم را هر ساله هر یک از این دو باشگاه خرج کنند و برای آینده خود هیچ دستاوردی به وجود نیاورند. در مجموع من به این استقلال، امیدی ندارم که از خود اقتداری نشان دهد.

ولی مسوولان استقلال، از این نکته گلایه می‌کنند که پرسپولیس پول در اختیار دارد و آنها ندارند…

چرا کاری را که رویانیان کرده است، آنها انجام نداده‌اند. رویانیان می‌گوید ما قصد داریم کارخانه‌هایی را برای باشگاه راه‌اندازی کنیم و به همین منظور، پول‌هایی قرض گرفته‌ایم. بالاخره مسوولان استقلال هم باید برای درآمدزایی تلاش کنند نه این که زمین‌هایی برای احداث کمپ و تاسیسات در اختیار بگیرند و کسی نداند این زمین‌ها کجاست یا پول دولت را به حساب شخصی خود وارد کنند و اعتباری هنگفت برای خود به وجود آورند و بعد مدعی شوند پول بازیکنان را از حساب شخصی خود پرداخته‌اند. اگر قرار بود من بودجه تیم‌ها را تعیین کنم، بیش از یک میلیارد تومان در اختیار هر یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس قرار نمی‌دادم و می‌گفتم اگر می‌توانید با این مقدار بودجه، درآمدزایی و باشگاه را اداره کنید، بیایید و مشغول شوید.

فتح‌الله‌زاده از مدیریت استقلال جدا شد ولی بلافاصله برگشت! شما این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اگر من را به آن شکل از جایی بیرون می‌کردند، دیگر هیچ‌وقت آنجا را نگاه نمی‌کردم! روزی شفیع در ورزش و مردم خطاب به مدیرعامل‌های استقلال و پرسپولیس گفت: اگر اداره این دو باشگاه، اینقدر گرفتاری و بدهکاری با خود دارد، چرا کارتان را رها نمی‌کنید؟ به هر حال من نمی‌دانم چه چیزهایی در این دو باشگاه وجود دارد که مدیرانش حاضر به رها کردن و رفتن نمی‌شوند؟!

شما دیگر با باشگاه استقلال همکاری نخواهید داشت؟

اولا لطفا به تیم استقلال «باشگاه» نگویید. این تیم اصلا شرایط یک باشگاه را ندارد. تمام مخارج یک باشگاه، حساب جاری نیست که پس از هزینه شدن، اثری از آن باقی نماند. اگر در استقلال از ۱۵، ۱۴ میلیارد بودجه سالانه، ۵۰۰ میلیون تومان به تیم‌های پایه اختصاص داده می‌شد، پس‌اندازی بود که آینده را تضمین می‌کرد. وقتی استقلال بتواند سالانه ۱۰ بازیکن خوب از تیم‌های پایه تولید کند، آینده‌اش تضمین شده است، چون تعادلی در عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود و دیگر تمام بضاعت فوتبال ما به حضور ۵۰ بازیکن خوب محدود نمی‌شود. بازیکنی که از تیم پایه رشد کند و به تیم اصلی بیاید، کاملا متعصب و وفادار به تیم است، مثل نسلی که در پایه‌های ۱۰ سال پیش استقلال به وجود آمد و میوه‌هایی چون طالب‌لو، صادقی، خسرو حیدری، جباری، پیروز قربانی، آندرانیک تیموریان و… را به باشگاه اهدا کرد.

بازیکن خارجی و غریبه برای تیمی دل نمی‌سوزاند و پولکی شدن فوتبال، تیم‌های ما را از عنصر غیرت و تلاش دوچندان خالی کرده است. همین کمبود تعصب تیم‌های باشگاهی، تیم ملی ما را هم تحت تاثیر قرار داده و کم‌پشتوانه کرده است.

با این شرایط، پیش‌بینی می‌کنم تیم ملی در رسیدن به جام جهانی با معضلاتی جدی روبه‌رو شود و نوسان‌های شدید تیم ملی ادامه خواهد داشت، مگر آن‌که به جوان‌ها ایمان داشته باشیم و آنها را حمایت و تقویت کنیم. اگر من در پرسپولیس سمتی داشتم، سال گذشته تیم جوانانش را راهی میدان می‌کردم، چون اگر تیم اصلی در پایان لیگ، رتبه دوازدهم را به دست آورد، تیم جوانانش می‌توانست در همان لیگ، هشتم شود.

این مقدمه طولانی را گفتم که نتیجه بگیرم فوتبال ما خیلی نیازمند جدا شدن از فضای فعلی و کار با جوانان خود است. من هم در چنین شرایطی، اصلا حضور به عنوان مربی، مشاور و… در کنار استقلال را منطبق بر روحیات خود نمی‌بینم و ترجیح می‌دهم با هزینه‌های شخصی، مرتبا به استان‌های مختلف سر بزنم و تجربه‌های خود را در اختیار بچه‌ها و جوانان علاقه‌مند قرار دهم.

مجید عباسقلی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.