به جنس مسواکی که می خرید توجه کنید

فروردین ۱۴۰۳

آسیب لثه و بروز مشکلات دهان و دندان ناشی از مسواک‌ها در اغلب موارد می‌تواند عوارض مخربی را بر روی دندان‌ها به جای گذارد.

سیامک یعقوبی، متخصص جراحی و بیماری‌های لثه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، افزود: برخلاف باور غلط بیشتر اشخاص در خصوص بی‌ارتباطی مسواک در بروز مشکلات لثه و دهان و دندان، لازم به ذکر است که در اغلب موارد انتخاب نادرست مسواک یا بی‌احتیاطی در این خصوص با ایجاد، زخم به صورت مکرر یا از بین بردن لایه‌های روی لثه و دندان‌ها می‌تواند منجر به تخریب لثه‌ها و حتی ریشه دندان‌ها و مینای آن شود.

وی با بیان توجه به تعداد ردیف‌های الیافی موجود در مسواک (فرچه‌ آن) تأکید کرد: بسیاری از اشخاص بر این باورند که هر چه تعداد دسته‌های الیافی یا مویی مسواک و ردیف‌های آن بیشتر باشد آن مسواک سالم‌تر است در حالیکه این موضوع تنها سبب تجمع آلودگی و افزایش رشد قارچ‌های باکتریایی و میکروبی بیشتر بر روی آن می‌شود که در این حالت همگی آنها در حین مسواک زدن به دهان فرد که رشد و انتشار یافتن بسیار خوبی برای قارچ‌ها و باکتری‌های مضر می باشند، منتقل خواهد شد.

یعقوبی اظهار داشت: مسواک‌ها براساس شرایط دهان و دندان هر فردی متفاوت می باشند و زیرا هر کدام دارای ابعاد اندازه و میزان انعطاف الیافی خاصی می باشند که متأسفانه اغلب اشخاص جامعه نسبت به این موضوع بی‌اعتنا یا بی‌اطلاع‌اند در حالیکه انتخاب نوع مسواک نیز باید با مشاوره دندانپزشکان و متخصصان این حوزه و بررسی وضعیت دهان و دندان هر فردی صورت گیرد.

وی همچنین در خصوص انتخاب مسواک مناسب، با اشاره به دقت در تعداد قرارگیری و نظم ردیف‌های الیاف فرچه آن گفت: تعداد این ردیف‌ها نباید بیش از ۳ الی ۴ ردیف و ۵ یا ۶ دسته الیاف در هر کدام از این ردیف‌ها و گوشه‌های زمینه مسواک(پایه‌ای که در دهان قرار می‌گیرد) باید عاری از هر گونه زدگی تیز یا خیلی سخت باشد.

این متخصص جراحی‌های لثه و دندان خاطر نشان کرد: البته ناگفته نماند که قرار دادن مسواک خیلی مرطوب در محیط باز سرویس بهداشتی می‌تواند در رشد قارچ‌های عفونی نقش مؤثری داشته باشد و بنابراین پس از هر دوره مسواک زدن، شستشوی کامل مسواک، خشکاندن و همچنین قرار دادن آن در فضایی محدود دارای گردش هوا مثل کابینت‌ها یا محافظ ‌ها بسیار حائز اهمیت است. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.