به حق حاکمیت کشورمان احترام بگذارید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری العالم، در پی تیراندازی در مرز مشترک ترکیه و سوریه، وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر پایبندی دمشق به حسن همجواری، خواستار احترام دیگر کشور‌ها به حاکمیت کشورش شد.

به دنبال حمله خمپاره ای به مناطقی در شهرستان مرزی “آکجا قلعه” در مجاورت مرز ترکیه با سوریه که منجر به کشته شدن ۵ شهروند  ترک و زخمی شدن ۹ تن دیگر شد، ارتش ترکیه نقاطی در خاک سوریه را که توسط رادار مشخص شده بود، مورد هدف قرار داد.

ترکیه مدعی شده که  اصابت گلوله  های توپ به شهرستان آکجا قلعه از داخل خاک سوریه  صورت گرفته است .
تحلیلگران ترکیه بر این باورند که  پرتاب این گلوله ها اقدامی مشکوک برای کشاندن پای ترکیه به جنگ با سوریه  تلقی می شود.

این منابع با عنوان اینکه احتمال دارد عناصری با هدف جنگ افروزی در منطقه به چنین تحرکاتی دست زده باشند، عقیده دارند که معارضان سوری نیز می توانند عامل اینگونه تحرکات باشند و دولت ترکیه باید خونسردانه و با احتیاط با اینگونه تحرکات برخورد کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چهارشنبه شب برای بررسی این مسئله تشکیل جلسه داد و اعلام کرد در این حادثه از ترکیه حمایت می‌کند.

به گزارش تلویزیون سوریه، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه، نیز دیشب اعلام کرد: مسئولان سوریه در حال بررسی حادثه تیراندازی از خاک سوریه به خاک ترکیه هستند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن تسلیت به خانواده قربانیان ترک که در این حادثه کشته شدند اعلام کرد: زمانی که حوادث مرزی بین کشور‌ها روی می‌دهد، دولت‌ها باید با درایت، عقلانیت و مسئولیت عمل کنند، به ویژه اینکه به علت حضور تروریست‌ های مسلح در مرز دو کشور وضع خاصی در مرز مشترک ترکیه و سوریه وجود دارد. تروریست‌ها با داشتن برنامه‌ها و طرح‌های خاص خطری برای امنیت سوریه و کشورهای منطقه به شمار می‌روند.

الزعبی تاکید کرد: به علت اینکه مرز مشترک سوریه با ترکیه طولانی است، تروریست‌ها برای قاچاق سلاح و افراد مسلح از آن سوء استفاده و برای انجام اقدامات تروریستی در داخل خاک سوریه تلاش می‌کنند که آخرین نمونه آن جنایت زشتی است که اخیرا در حلب مرتکب شدند که در نتیجه آن شمار زیادی از بی‌گناهان شهید شدند.

وی افزود: سوریه در رویکردش در قبال کشورهای همجوار بر اصل حسن همجواری و احترام حاکمیت ملی کشور‌ها تکیه می‌کند و در مقابل از کشورهای دیگر نیز می‌خواهد که حاکمیت ملی آن را محترم شمرده و برای کنترل مناطق مرزی همکاری و از نفوذ تروریست‌ها و افراد مسلح همکاری کنند.

سوریه از کشورهای همجوار می خواهد حاکمیت آن را مورد احترام قرار دهند و از ورود تروریستها به آن خودداری کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.