به دلیل تشابه اسمی میان مشترکان مخابرات تلفن‌های بدهکاران اشتباهی مصادره می‌شوند

به دلیل تشابه اسمی میان مشترکان مخابرات تلفن‌های بدهکاران اشتباهی مصادره می‌شوند

شرکت مخابرات ایران براساس آئین‌نامه مشترکان می‌تواند درصورتی که فردی به مخابرات بدهکار باشد، نسبت به مصادره خطوط تلفن ثابت و همراه آن اقدام و ودیعه آن را ضبط کند. همچنین در صورت ارائه حکم مصادره اموال بدهکاران به این شرکت از طریق محاکم قضایی، خطوط مشترکان تلفن ثابت و همراه نیز به نفع طلبکاران ضبط می‌شود و ودیعه آن مصادره می‌شود تا از طریق راه‌های قانونی به طلبکاران پرداخت شود.
به گزارش عصر ارتباط، در این میان، شرکت مخابرات ایران نسبت به قطع خطوط مشترکان دیگری که تنها با بدهکاران تشابه اسمی داشته‌اند، اقدام کرده و نسبت به توقیف خطوط آنها اقدام کرده است.

این اتفاق که معمولا بدون توجه مخابرات به مشخصات فردی مشترکان رخ می‌دهد، در پی استعلام از مرکز ۱۱۸ مخابرات و ارائه مشخصات مشترکان به وکلا یا محاکم قضایی بدون اشاره به کد ملی یا شماره شناسنامه رخ می‌دهد.

وکلای طلبکاران معمولا با استعلام شماره تلفن افراد با در اختیار گذاشتن نام و نام خانوادگی آنها نسبت به دریافت شماره خطوط تلفن آنها اقدام می‌کنند و در این میان ممکن است ۱۱۸ شماره فرد دیگری را تنها به دلیل تشابه اسمی قرار دهد و نسبت به بازداشت اشتباهی خط اقدام شود.در نتیجه آن خطوط تلفن برخی از مشترکان تنها به دلیل تشابه اسمی با محکومان و بدون توجه به مشخصات شناسنامه‌ای آنها قطع می‌شود.

این موضوع درباره خطوط مشترکانی رخ می‌دهد که بابت خطوط تلفن ثابت و همراه خود نزد مخابرات ودیعه‌ای دارند و مخابرت با توقیف خط مشترک، با کسر بدهی مشترکان به مخابرات، باقی‌مانده مبلغ ودیعه را به طلبکاران پرداخت می‌کند تا از این طریق بدهی‌های آن پرداخت شود.

شرکت مخابرات ایران با حکم قضایی که برای آن ابلاغ می‌شود، نسبت به مصادره خطوط تلفنی که به نام بدهکاران ثبت شد‌ه‌اند، اقدام می‌کند و در این میان گاهی تشابه‌های اسمی را نادیده می‌گیرد و خط دیگران به اشتباه مصادره می‌شود.

به دنبال این اتفاق، مشترکان که با قطعی خط خود مواجه می‌شوند، بدون اطلاع از رویداد رخ داده، در مراجعه به مرکز مخابرات با حکم قضایی مواجه می‌شوند که باید خود با مراجعه به دادسرا، دادگاه یا شعبه‌های حل اختلاف موضوع تشابه اسمی را اثبات کرده و حکم رفع توقیف خطوط را دریافت کرده و بتوانند دوباره ارتباط خطوط خود را برقرار کنند.

داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران که قول بررسی و رفع این اشتباهات را داده، گفت: «به ندرت چنین اتفاقی به دلیل تشابه اسمی برای مشترکان رخ می‌دهد و برای توقیف و مصادره خطوط باید مشخصات کامل مشترکان بررسی شود.»

او با اشاره به اینکه در موارد نادری این اتفاق رخ داده است، افزود: «معمولا وقتی نام و شماره تلفن فردی برای بازداشت خطوط تلفن ثابت یا سیار آنها ارسال می‌شود، نسبت به استعلام مشخصات تکمیلی آنها ترتیب اثر می‌دهیم و پس از دریافت مشخصات کامل نسبت به توقیف آن اقدام می‌شود تا از بروز اشتباهات این چنینی گرفته شود.»

این درحالی است که در حکم‌های قضایی ابلاغ شده به مخابرات تنها نام محکوم و شماره تلفن آن که از ۱۱۸ استعلام شده است، درج شده و هیچ اشاره‌ای به مشخصات شناسنامه‌ای آن نشده است تا جلوی بروز اشتباهات این چنینی گرفته شود و خطوط مشترکان تنها به دلیل تشابه اسمی مصادره نشود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.