به فردی که نفت یا بنزین خورده چگونه کمک رسانی کنیم؟

فروردین ۱۴۰۳

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه، گفت: در مسمومیت‌های ناشی از خوردن نفت و بنزین به هیچ وجه نباید فرد مصدوم را وادار به استفراغ کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ “شهریار نوری‌الاصل”، مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت با سموم نباتی و مسمومیت ناشی از خوردن نفت و بنزین را از جمله مسمومیت‌های گوارشی ذکر کرد.وی با بیان اینکه برخوردهای امدادی در هریک از موارد مسمومیت‌های گوارشی متفاوت است، اظهار کرد: در مسمومیت‌های غذایی در صورت دسترسی می‌توان از شربت «اپیکا» استفاده کرد و سبب ایجاد حالت تهوع در مصدوم شد.

این کارشناس امداد و نجات، افزود: چنانچه این شربت در دسترس نبود می‌توان از محلول یک قاشق چایخوری نمک در نصف لیوان آب سرد استفاده کرد و بدین وسیله حالت تهوع را ایجاد کرد.

به گفته نوری‌الاصل در مسمومیت‌های ناشی از خوردن نفت و یا بنزین به هیچ وجه نباید مصدوم را وادار به استفراغ کرد، زیرا در این موارد بالا آوردن نفت و بنزین بلعیده شده سبب سوختگی تارهای صوتی خواهد شد.

وی افزود: بهتر است در این موارد تکه یخی را در کیسه فریزر گذاشته، آن را در پارچه‌ای قرار داده و در زیر دنده سمت چپ بر روی معده فرد مصدوم قرار دهیم، تا با سرد کردن معده مانع از ایجاد حالت تهوع در مصدوم شویم و پس از آن به سرعت باید مصدوم را به مراکز درمانی انتقال داد.

این کارشناس امداد و نجات همچنین در خصوص مسمومیت‌های پوستی نیز اظهار کرد: در مسمومیت‌های پوستی به طور مثال در صورت ریختن پودرهای شیمیایی بر روی بدن اشخاصی که در آزمایشگاه کار می‌کنند، باید قبل از شست و شوی پوست، مواد شیمیایی را با برس از روی پوست پاک کرده و سپس اقدام به شت و شوی پوست کنیم.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.