به فکر روزهای سرد پیش‌رو هستید؟

چند سالی است استفاده از سیستم گرمایش از کف برای تعدیل دمای زمستانی آپارتمان‌ها، باب شده است. این سیستم نسل جدیدی از وسایل گرمازا محسوب می‌شود که دو نسل جلوتر از بخاری‌های نفتی و یک نسل جلوتر از شوفاژ محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران طی سال‌های اخیر، سیستم گرمایش از کف فقط در ساخت‌وسازهای جدید مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما این اواخر ساکنان ساختمان‌های سالخورده نیز هنگام نوسازی و بازسازی آپارتمان‌هایشان از این سیستم استفاده می‌کنند و با برچیدن سرامیک‌های کف، لوله‌های آب گرم کار می‌گذارند.

مطمئنا یکی از مسائلی که با نزدیک شدن به فصل زیبای پاییز و بعد به دنبال آن زمستان، ذهن شما را درگیر می کند پیدا کردن یک روش مناسب برای گرم کردن منزلتان است. به همین سبب این بار در مورد یک سیستم گرمایشی مدرن، اما کمتر شناخته شده اطلاعاتی را در اختیارتان می‌گذاریم که امیدوارم شما را در انتخاب یک سیستم با کیفیت یاری کند.
سیستم گرمایش از کف متشکل از لوله‌های پنج لایه‌ای است که سرتاسر کف اتاق شما را پوشش می‌دهد و به وسیله گردش آب گرم درون این شبکه لوله‌ها حرارت را به طور یکنواخت توزیع می‌کند. این لوله‌ها تلفیقی از فلز و پلیمر هستند و برای پر کردن فضای بین آنها هم از یک نوع چسب مخصوص استفاده می‌شود.
آب گرم ورودی به این لوله‌ها در دمای حدود ۵۰ درجه سانتی گراد از طریق موتورخانه، پکیج یا پانل‌های خورشیدی تامین می‌شود و حداکثر دمایی که در کف ایجاد می‌کنند ۲۹ درجه سانتی گراد است. در روش‌های گرمایشی دیگر تا ۷۰ درصد گرما نزدیک سقف جمع می‌شود و نزدیک کف، دما پایین‌تر است، اما همه ما زمانی احساس بهتری داریم که پاهای ما گرم باشد و هوای بالای اتاق متعادل تر، پس گرما باید جایی تولید شود که نیاز بیشتری به آن است؛ یعنی در کف اتاق.
این سیستم گرمایشی برای انواع پوشش کف از جمله سنگ، سرامیک، پارکت و موکت مناسب است. آرایش لوله‌ها، فاصله آنها از هم و همچنین دمای آب ورودی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در اثربخشی این سیستم هستند. این لوله‌ها از قطر ۱۶ تا ۳۲ میلیمتر در بازار موجودند و نسبت به گرمای مورد نیاز در هر مکان و با توجه به مساحت آن مکان از لوله‌هایی با قطر مورد نظر استفاده می‌شود.
گرمای یکنواخت، دیوارهای تمیز، صرفه‌جویی در مصرف مزایای سیستم گرمایش کفی بسیار زیاد است، از اولین مزایای این سیستم گرمایشی این است که با موازنه چهار عامل راحتی، گرمایش تابشی، جریان هوا و رطوبت نسبی احساسی مطبوع و گرمایی یکنواخت را ایجاد می‌کند. دومین مزیت این سیستم استفاده بیشتر از فضاها است زمانی که شما بخاری، شومینه یا شوفاژ دارید در هر کدام به نوعی به صورت دائم یا فصلی بخشی از فضای اتاق را از دست می‌دهید در حالی که در این سیستم هیچ فضایی اشغال نمی شود. دیگر نگران سیاه شدن پرده‌ها و دیوارهایتان نباشید در سیستم گرمایش از کف نیاز به رنگ کردن و تمیز کردن دیوارها و حتی خود رادیاتور نیست و این روش با حفظ رطوبت هوا و گرد و غبار کمتر مبلمان و اثاثیه منزل دیرتر کثیف می‌شود. در سیستم گرمایش از کف هیچ سطح داغ و لبه تیزی وجود ندارد و دیگر نیازی نیست تا نگران کودک دلبندتان باشید. مزیت دیگر این است که کف گرم و خشک مانع رشد و تکثیر قارچ‌ها و موجودات ریز میکروسکوپی که باعث بروز انواع بیماری‌های پوستی و تنفسی هستند، می‌شود و به سبب همین شرایط بیماری‌هایی مانند آسم، سرفه‌های آلرژیک و مفصلی را به حداقل می‌رساند.
آخرین نکته‌ای که از مزایای این سیستم گرمایشی قابل ذکر است صرفه‌جویی در انرژی است چون در این روش گرمایشی به جای گرم شدن هوا ساکنین و اجسام ساختمان گرم می‌شود و مصرف در این سیستم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از سایر روش‌ها است.
مشخصات فنی و نصب
این لوله‌ها در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، رسوب گرفتگی و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند، فشار را تا ۱۰ بار و تا ۹۵ درجه سانتی گراد تحمل می‌کنند. ضریب انبساط طولی این لوله‌ها کم و تقریبا معادل لوله‌های مسی است و در برابر نفوذ اکسیژن مقاوم هستند. در این سیستم گرمایشی نصب بسیار آسان و سریع است و ضایعات مصرفی آن نزدیک به صفر می‌باشد، این لوله‌ها شکل پذیری بالایی دارند و بسیار سبک هستند. نکته بسیار مهم که در سیستم گرمایش از کف حائز اهمیت است، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری سالانه است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.