به نوزادان داروهای ضد اسهال ندهید

یکی از بیماری‌های رایج در میان کودکان “اسهال” است که در پی دمای زیاد و همچنین تغذیه نامناسب کودکان، خانواده‌ها را درگیر می‌کند.

 به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ اسهال و استفراغ از بیماری‌های شایع دوران کودکی هستند و با وجود اینکه در بزرگسالی هم اتفاق می ‌افتند، اما بروز آن در کودکی و به خصوص دوران شیرخوارگی بسیار مهم تلقی می‌ شود.  به طوری که سالانه ۲ تا ۳ میلیون کودک زیر ۵ سال به دلیل اسهال در دنیا می‌میرند.

اسهال کودکان در چند ساعت ابتدایی به صورت استفراغ و پس از گذشت ۱۲ تا ۲۴ ساعت اسهال بروز می‌کند. اسهال گاهی با تب همراه بوده و در مواردی هم ممکن است تب وجود نداشته باشد.

بیشتر حملات اسهال در ٢ سال اول زندگی و بیشتر در زمانی که تغذیه کمکی به همراه شیر مادر آغاز می شود (بین ۶ تا ١١ ماهگی) اتفاق می افتد. تنوع آب و هوا هم در بروز اسهال دخالت دارد. در مناطق دارای آب و هوای معتدل، بیماری اسهال بیشتر در فصول گرم رخ می دهد. در حالی که بعضی از انواع اسهال های ویروسی، بیشتر در زمستان دیده می شود.

در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته کودک با ORS و دیگر اینکه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه کودک برقرار شود تا از کم وزنی و سوء تغذیه کودک ممانعت به عمل آید.

مادران به نکات زیر توجه کنند:

۱. به نوزادان داروهای ضد اسهال ندهید. زیرا فایده ای ندارند و می توانند موجب عوارض وخیم شوند.

۲. غذاهای جامد، اسهال را بدتر می کنند و می توان بدون هیچ گونه نگرانی خاصی برای سلامت عمومی کودک، از آنها اجتناب کرد.

۳. گوش به زنگ علائم کم آبی باشید که شامل کم شدن دفعات ادرار، کاهش حجم ادرار، ادرار با بوی زیاد و سیاه رنگ، خشکی دهان، چشم های فرورفته، گریهٔ بدون اشک، گیجی، تنفس سریع یا آهسته و ملاج فرو رفته در نوزاد می باشد.

۴. اگر هر کدام از این علائم را دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

۵. غذاهائی که به طور نامناسب تهیه و یا منجمد شده اند، یکی از علل شایع اسهال وخیم در نوزادان هستند، به خصوص در مکان هائی مانند پیک نیک و اردو و سفر و هنگام قطع برق که امکانات یخچال و اجاق گاز در دسترس نیست.

نکته: مصرف دوغ و چای کم رنگ هنگام اسهال در کودکان توصیه می‌شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.