به یادماندنی‌ترین المپیک برای ایران

جام جم آنلاین: چهار مدال طلا، پنج نقره و دو برنز ورزشکاران ایران در چهار رشته، المپیکی درخشان و تاریخی را برای ورزش کشورمان رقم زد، چرا که از نخستین حضور کشورمان در بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن تا لندن ۲۰۱۲، هیچ‌گاه ورزش ایران چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی به این موفقیت قابل توجه دست نیافته بود.

بازی‌های المپیک لندن بامداد امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید و مشعل المپیک سی‌ام خاموش شد، اما کاروان ورزش ایران در شرایطی با پرچمداری کمیل قاسمی در مراسم اختتامیه رژه رفت که مشعل‌ خود را فروزان‌تر از همیشه می‌دید.

صرف‌نظر از رشته تکواندو که در این بازی‌ها سیر نزولی داشت، تقریبا تمامی تیم‌های اعزامی کشورمان نسبت به المپیک پکن و ادوار قبل المپیک سیر صعودی داشتند و ۱۲ مدال‌آور ایران نام خود را در این بازی‌ها ثبت کرده و در رقم زدن نتیجه‌ای تاریخی، سهمی بسزا را ایفا کردند.

حمید سوریان ، امید نوروزی، قاسم رضایی و بهداد سلیمی با کسب مدال طلا، احسان حدادی ، نواب نصیرشلال، سجاد انوشیروانی، محمد باقری ‌معتمد و صادق گودرزی با مدال نقره و کیانوش رستمی، کمیل قاسمی و احسان لشگری با مدال برنز حماسه‌سازان لندن ۲۰۱۲ بودند.

کشتی فرنگی، موفق‌ترین تیم تاریخ

کسب مدال و شکستن طلسم چهل ساله بی‌مدالی، صرف کار تیم ملی کشتی فرنگی در بازی‌های لندن نبود، چرا که این تیم با کسب سه مدال طلا بهترین تیم ورزش ایران در تاریخ بازی‌های المپیک لقب گرفت، حال آن‌که آزادکاران به یک مدال نقره و دو برنز بسنده کردند تا آخرین طلای کشتی آزاد مربوط به طلای علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی باشد.

بهترین نتیجه وزنه‌برداری

تیم ملی وزنه‌برداری در شرایطی به یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز دست یافت که به لحاظ کمی بهترین نتیجه تاریخ خود را رقم زد و به لحاظ کیفی هم پس از سیدنی ۲۰۰۰ دومین نتیجه خوب خود را به دست آورد.

نقره طلایی حدادی

سومین ویژگی بارز کارنامه ورزش ایران در المپیک لندن افزایش آمار ورزش‌های مدال‌آور ایران به عدد چهار بود. احسان حدادی با کسب مدال نقره ماده پرتاب دیسک دوومیدانی در نوع خود یک ورزشکار طلایی محسوب می‌شود؛ چرا که سرانجام نخستین مدال دوومیدانی ایران را در این بازی‌ها به‌ارمغان آورده است تا سر فصلی تازه را به روی مادر ورزش‌ها بگشاید.

تکواندو؛ تنها تیم نزول کرده

تیم ملی تکواندو در حالی به تک مدال نقره محمد باقری معتمد بسنده کرد که در دو المپیک قبل از آن به مدال طلا هم دست یافته بود و از این نظر با افت مواجه شد، این وضعیت در حالی بر تکواندو حکمفرما شد که ما در ورزشی مثل تیراندازی تا یک قدمی کسب مدال هم پیش رفتیم و نوشاد عالمیان با کسب دو پیروزی در پینگ پنگ روند رو به رشد خود را ادامه داد.

بوکس هم همچون المپیک پکن تا یک قدمی مدال پیش رفت و شاید اگر تجربه بین‌المللی بوکسورها بیشتر بود، آنان می‌توانستند با کسب یک مدال خوشرنگ به کار خود پایان دهند.

در پایان رقابت‌های چهار وزن مردان و چهار وزن زنان تکواندوی المپیک که با حضور ۱۲۸ تکواندوکار از ۶۳ کشور برگزار شد، تیم اسپانیا با کسب یک مدال طلا و دو نقره قهرمان شد.

تیم چین با یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در جای دوم ایستاد و تیم‌های ملی کره جنوبی و ترکیه به صورت مشترک هر کدام با یک طلا و یک نقره در جای سوم قرار گرفتند. در این رده بندی تیم ایران و گابن هر کدام با یک نقره به صورت مشترک در مکان دهم قرار گرفتند.

ایران هفدهم شد

کاروان ورزشی کشورمان در پایان دو هفته رقابت بیش از ده هزار ورزشکار در سی‌امین دوره رقابت‌های المپیک، با کسب چهار مدال طلا پنج نقره و سه برنز برای نخستین بار در مکان هفدهم جدول توزیع مدال ها ایستاد.

المپیک ۲۰۱۲ لندن در حالی به پایان رسید که آمریکایی ها نیز با کسب ۴۶ مدال طلا عنوان قهرمانی را به دست آوردند.

نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آمریکا، چین، قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که با ۳۸ مدال طلا بعد از آمریکا، عنوان نایب‌قهرمانی المپیک را به دست آورد.

آنچه در ادامه می‌آید برخی از آمارهای خواندنی المپیک ۲۰۱۲ لندن است:

ـ‌ مایکل فلپس و یوسین بولت، دو اسطوره شنا و دوومیدانی المپیک با کسب چهار و سه مدال طلا، لقب پرافتخارترین ورزشکاران مرد رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را به دست آوردند. فلپس آمریکایی با کسب چهار مدال طلا و دو نقره در میان کل ورزشکاران شرکت‌کننده در المپیک هم لقب پرافتخارترین را به دست آورد و تنها ورزشکاری بود که به تنهایی موفق به کسب شش مدال شد.

ـ‌ یوسین بولت در میان هفت ورزشکار پرمدال رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن تنها ورزشکار غیرآمریکایی بود. او در کنار آلیسون فلیکس، دونده زن آمریکایی تنها ورزشکارانی بودند که در رشته‌ای غیر از شنا صاحب سه مدال طلای المپیک شدند.

ـ در مجموع ۳۶ ورزشکار مرد در المپیک ۲۰۱۲ لندن بیش از یک مدال کسب کردند. این آمار برای ورزشکاران زن ۴۹ ورزشکار بود.

ـ موفق‌ترین ورزشکار زن المپیک میسی فرانکلین، شناگر آمریکایی بود. او به تنهایی چهار مدال طلا و یک برنز برای کاروان ورزشی آمریکا به دست آورد. هم تیمی او آلیسون اشمیت هم با کسب سه طلا، یک نقره و یک برنز، دومین ورزشکار زن پرافتخار در المپیک ۲۰۱۲ لندن لقب گرفت. بعد از این دو شناگر آمریکایی، آلیسیا کوتس از استرالیا سومین ورزشکار زنی بود که توانست در المپیک لندن صاحب پنج مدال شود. او در مواد مختلف شنا یک طلا، سه نقره و یک برنز به دست آورد.

ـ در پایان رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن ۸۵ کشور موفق به کسب مدال شدند و ۵۴ کشور هم توانستند به مدال طلای المپیک دست پیدا کنند.

هادی ساعی رای نیاورد

هادی ساعی، سرگروه پیشین و مدیر فنی تیم ملی تکواندوی ایران که برای عضویت در کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک نامزد شده بود، موفق به اخذ آرای لازم نشد.

برای عضویت در این کمیته ۲۱ ورزشکار از کشورهای مختلف به رقابت پرداختند که در نهایت چهار نفر برتر انتخاب شدند.

این رای‌گیری از اولین روز المپیک ۲۰۱۲ لندن آغاز شده و ورزشکاران حاضر در این دوره از المپیک به نامزدهای منتخب خود رای دادند.

در پایان این رای‌گیری رانا بارتکوفا از اسلوونی در رشته تیراندازی با ۲۲۹۵ رای، اول شد و به کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک راه یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارنامه ورزش ایران در ادوار مختلف المپیک:

۱۹۴۸ لندن: یک مدال برنز- جعفر سلماسی/۱۹۵۲ هلسینکی:سه مدال نقره (غلامرضا تختی، ناصر گیوه چی و محمود نامجو) و چهار برنز (محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی)/۱۹۵۶ ملبورن: دو طلا (غلامرضا تختی و امامعلی حبیبی) و دو نقره (محمدعلی خجسته‌پور و مهدی یعقوبی) و یک برنز (محمود نامجو)/۱۹۶۰ رم: یک مدال نقره (غلامرضا تختی) و سه مدال برنز (ابراهیم سیف‌پور، محمد پذیرایی و اسماعیل علم‌خواه)/۱۹۶۴ توکیو: دو برنز (اکبر حیدری و محمدعلی صنعتکاران)/ ۱۹۶۸ مکزیک: دو مدال طلا (محمد نصیری و عبدالله موحد) و یک نقره (پرویز جلایر) و دو برنز (ابوطالب طالبی و شمس‌الدین سیدعباسی)/۱۹۷۲ مونیخ: دو مدال نقره (محمد نصیری و رحیم علی‌آبادی) و یک برنز (ابراهیم جوادی)/۱۹۷۶ مونترال: یک مدال نقره (منصور برزگر) و یک برنز(محمد نصیری)/۱۹۸۸ سئول: یک نقره (عسگری محمدیان) ۱۹۹۲ـ بارسلونا یک نقره (عسگری محمدیان) و دو برنز (رسول خادم و امیررضا خادم)/۱۹۹۶ آتلانتا: یک طلا (رسول خادم)، یک نقره (عباس جدیدی) و یک برنز(امیر رضا خادم)/۲۰۰۰سیدنی: سه طلا (علیرضا دبیر، حسین رضازاده و حسین توکلی) و یک برنز(هادی ساعی)/۲۰۰۴ آتن: دو طلا (حسین رضازاده و هادی ساعی)، دو نقره (علیرضا رضایی و مسعود مصطفی جوکار) و دو برنز(یوسف کرمی و علیرضا حیدری)/۲۰۰۸ پکن: یک طلا (هادی ساعی) و یک برنز(مراد محمدی)

 

رضا پورعالی- امید توفیقی -گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.