به یاد ماندنی ترین فینال های تاریخ یورو

جام جم آنلاین: «ایتالیای شرم‌آور»، «قهرمان جهان باعث خنده شد»، «زشت‌ترین ایتالیای تاریخ» و «پایان نسل طلایی»… اینها برخی از تیترهای روزنامه‌های ایتالیایی پس از ناکامی بزرگ این تیم در جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

آنها در گروهی که اسلواکی، نیوزلند و پاراگوئه در آن بودند، آخر شدند تا از نگاه همین روزنامه‌ها دومین نتیجه تحقیرآمیز تیم ملی ایتالیا پس از شکست سال ۱۹۶۶ این تیم مقابل کره شمالی، در آفریقای جنوبی رقم بخورد.

حالا با گذشت دو سال از آن روزی که لاجوردی‌پوشان با گوجه‌فرنگی مورد استقبال هواداران قرار گرفتند، این تیم دوباره قد علم کرده است و خود را در فینال یورو ۲۰۱۲ می‌بیند.

حریف آبی‌ها، اسپانیاست؛ مدافع عنوان قهرمانی یورو و قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰٫ ماتادورها برخلاف ایتالیا از همان ابتدای جام مدعی اصلی قهرمانی بودند و با وجود بازی‌های محتاطانه‌شان هنوز هم از گردونه رقابت‌ها خارج نشده‌اند. این نشان می‌دهد آنها می‌توانند اولین تیم تاریخ باشند که در سه تورنمنت معتبر جام جهانی و جام ملت‌های اروپا، به صورت متوالی قهرمان شده است.

البته اسپانیا هم مثل آلمان، برای پیروز شدن مقابل ایتالیا یک مشکل تاریخی مشابه دارد؛ آنها هیچ‌گاه در بازی‌های رسمی، در جریان بازی ایتالیا را شکست نداده‌اند.

تنها پیروزی ماتادورها مقابل ایتالیا به یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۰۸ برمی‌گردد که بازی در ۱۲۰ دقیقه مساوی شد و در پنالتی به سود آنها به پایان رسید.

به عبارتی ایتالیا و اسپانیا هفت بار در چارچوب رقابت‌های جام جهانی و جام ملت‌های اروپا به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن چهار تساوی و سه پیروزی برای ایتالیا بوده است.

با این حال این آمارها تاثیری در نتیجه بازی امشب نخواهد داشت، حتی این‌که اسپانیا با ۱۱ بازی بدون باخت در رقابت‌های یورو رکورددار است هم نمی‌تواند در نتیجه امشب تاثیرگذار باشد.

آنچه اهمیت دارد تفکرات پراندلی و دل بوسکه است و اتفاق‌های درون زمین. تفکرات و اتفاق‌هایی که یک بار در مرحله گروهی همین رقابت‌ها با تساوی یک ـ یک همراه شد.

برای فینال امشب آنتونیو کاسانو و ماریو بالوتلی که در بازی با آلمان به دلیل کشیدگی عضله تعویض شدند، مشکلی برای حضور در ترکیب اصلی ایتالیا ندارند.

«دانیله ده روسی» هم که با وجود آسیب‌دیدگی ۹۰ دقیقه در نیمه نهایی بازی کرد، با ریکاوری کامل برای بازی مقابل اسپانیا آماده شده است.

پراندلی در این بازی از آباته و ماجیو هم که در مقابل آلمان غایب بودند، می‌تواند استفاده کند. البته در اردوی اسپانیا هم همه چیز خوب است و هیچ بازیکنی غایب نیست.

تنها دغدغه دل بوسکه این است که برای فینال، همچون بازی با پرتغال، از نگردو در ترکیب اولیه تیمش استفاده کند یا سس فابرگاس را به عنوان تک‌مهاجم در ترکیب بگذارد.

آنچه مسلم است، جدال قهرمانان سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ جهان، می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین فینال‌های تاریخ را رقم بزند.

چه کسی آقای گل می شود؟

جدول گلزنان یورو ۲۰۱۲، پنج گلزن سه گله دارد که از میان آنها فقط ماریو بالوتلی است که می تواند با افزودن به تعداد گلهایش، عنوان آقای گلی را به دست آورد.

سوپر ماریو که در بازی با آلمان هر دو گل ایتالیایی ها را به ثمر رساند، اگر در بازی فینال هم گلزنی کند، بالاتر از آلن ژاگوف از روسیه، ماریو مانزوکیچ از کرواسی، ماریو گومز از آلمان و کریستیانو رونالدو از پرتغال خواهد ایستاد. البته این به شرطی است که مهاجمان اسپانیا به بالوتلی نرسند.

در جمع ماتادورها فرناندو تورس، ژابی آلونسو و سس فابرگاس با دو گل بهترین هستند. البته خطرسازترین بازیکن قرمزها آندرس اینیستا است که ۱۳ ضربه در چارچوب دروازه حریفان داشته است. این آمار یکی کمتر از ضربات ماریو بالوتلی به چارچوب دروازه حریفان است.

اما اگر در جدول گلزنان، ایتالیایی ها بالوتلی سه گله را دارند در جدول پاس گل، شرایط اسپانیایی‌ها با وجود دیوید سیلوا که به تنهایی سه پاس داده، بهتر است.

سیلوا در کنار آندره آرشاوین از روسیه، استیون جرارد از انگلیس و مسوت اوزیل از آلمان تنها بازیکنانی هستند که در این رقابت‌ها سه پاس گل داده‌اند.

نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده هافبک اسپانیایی هم آندره پیرلو است که تاکنون دو بار ایتالیایی‌ها با پاس‌های او به گل برتری رسیده‌اند.

جنگ پاسورها

امشب شاهد جنگ تمام‌عیار بازیکنان خط میانی خواهیم بود؛ جایی که بهترین پاسورهای جام رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند.

بهترین پاسور جام تا این مرحله از رقابت‌ها ژاوی هرناندز است که ۵۳۳ پاس داده که ۸۵ درصد آنها صحیح بوده است؛ یعنی ۴۵۵ پاس سالم.

نفر دوم این رنکینگ ژابی آلونسو است که از ۴۹۹ پاس او ۴۱۶ پاس سالم بوده است. بعد از این دو هم آندره‌آ پیرلو قرار دارد که ۴۵۹ پاس و ۳۵۴ پاس سالم داده است. دقت پاس پیرلو ۷۷ درصد است.

در بین بازیکنانی که در یورو بیشتر از ۴۰۰ پاس داده‌اند، دو اسپانیایی دیگر هم حضور دارند، سرخیو بوسکتس با ۴۵۶ پاس و یوردی آلبا با ۴۱۰ پاس. جالب آن‌که دقت پاس این دو بازیکن هم مثل ژاوی هرناندز و ژابی آلونسو بــالای ۸۰ درصد است.

رونالدو: دوست دارم اسپانیا قهرمان شود

هر چند پرتغال در مرحله نیمه‌نهایی یورو ۲۰۱۲ در ضربه‌های پنالتی مغلوب اسپانیا شد؛ ولی کریستیانو رونالدو، کاپیتان این تیم دوست دارد اسپانیا جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

او در این باره گفت: در تیم ملی اسپانیا دوستان زیادی دارم. امیدوارم آنها در بازی یکشنبه شب پیروز شوند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند. درست است که در این رقابت‌ها مقابل هم قرار گرفتیم، ولی در رئال مادرید دوستان بسیار خوبی هستیم و به همین خاطر دوست دارم آنها جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

تمجید کاسیاس از بوفون

ایکر کاسیاس کاپیتان تیم ملی فوتبال اسپانیا با ستایش از لویجی بوفون، همتای خود در تیم ملی ایتالیا گفت: او دروازه‌بانی استثنایی است و در ۳۴ سالگی به اوج رسیده است. بوفون همواره برای من یک الگو بوده و تلاش می‌کنم مانند او باشم.

کاسیاس درباره فینال امشب گفت: ایتالیا تیم بسیار خوبی است و پیروز شدن مقابل آنها مشکل خواهد بود. در مرحله گروهی هم مقابل آنها بازی کردیم. مطمئنا کار سختی خواهیم داشت.

این در حالی است که بوفون هم دیروز در باره دیدار نهایی جام چهاردهم تصریح کرد: به نظر من اسپانیا از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار است، چون تیم بسیار خوب و کاملی است. آنها قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۰۸ هستند بنابراین بازی مقابل آنها اصلا آسان نیست. با این حال تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد و امیدوارم در بازی نهایی هم نمایش خوبی داشته باشیم و بعد از مدت‌ها جام قهرمانی را بالای سر بریم.

بهترین بازیکن جام؛ پیرلو یا اینیستا؟

سووال بزرگ این است؛ چه کسی بهترین بازیکن جام چهاردهم می شود؟

جواب این سووال را باید در سیمای تیم قهرمان پیدا کرد. به عبارتی از بین آندره آ پیرلو و آندرس اینیستا هر کدام بتوانند تیم‌هایشان را قهرمان کنند، از شانس بیشتری برای کسب عنوان بهترین بازیکن جام برخوردار خواهند بود.

پیرلو تاکنون سه بار عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داده و از این حیث بالاتر از اینیستا و دیگر بازیکنان یورو ۲۰۱۲ قرار دارد. اما در بازی مستقیم دو تیم ایتالیا و اسپانیا این اینیستا بود که به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد. هافبک ۲۸ ساله ماتادورها که یک پاس گل هم در این تورنمنت داده است، در بازی با کرواسی هم بهترین بازیکن زمین معرفی شد.

در مقابل پیرلو ۳۳ ساله، در بازی با تیم‌های کرواسی، انگلیس و آلمان این عنوان را به دست آورده و از شانس بیشتری برای کسب جایزه بهترین بازیکن جام چهاردهم برخوردار است.

رضا پورعالی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.