بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها به نیم درصد درآمد ناخالص ملی هم نمی‌رسد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: بودجه تحقیقاتی دانشگاهها به جای ۲ درصد حتی به نیم درصد درآمد ناخالص ملی هم نرسیده است و بسیاری از مقالات علمی هم هیچ تأثیری در بهبود سلامت جامعه ندارد.

رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد اولین کاری که به صورت ضرب‌الاجل در حوزه تحقیقات باید انجام شود گفت: ما باید یک مقدار واقع‌بینی داشته باشیم و فکر نکنیم فقط با تعداد مقاله بسیار می‌توانیم در دنیا اول باشیم ما باید کیفیت تحقیقات را بهتر کنیم و زیرساخت‌های تحقیقاتی را در دانشگاههای بزرگ ایجاد کنیم تا محققان خوبی برای آینده تربیت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی خوب به سبب نداشتن بودجه و اعتبار زمین مانده و ما هزینه‌های سنگین‌تری را برای واردات همین فناوری باید بپردازیم گفت: برنامه‌های خاصی برای بررسی این طرح‌ها داریم هم اکنون ۵۰۰ مرکز تحقیقات پزشکی که کشور داریم، ۳۰۰ مجله علمی پزشکی داریم.

وی ادامه داد: اولین کار ما بررسی شرایط موجود و تعیین اولویت‌های پژوهشی با توجه به مسائل سلامت کشور است البته اولویت‌های پژوهشی تا حدی مشخص است ولی مشکل بزرگ ما این است که به هیچ وجه بودجه تحقیقات به معنی واقعی نداشته‌ایم. قرار بود طبق قانون توسعه بودجه تحقیقات در مرحله اول به یک تا دو درصد از درآمد ناخالص ما برسد ولی این بودجه هیچ وقت از نیم درصد بالاتر نرفته است و همین بودجه هم به موقع پرداخت نمی‌شود. وبه سبب کمبودهایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد بیشتر صرف امور دیگر می‌شود تا پژوهش.

ملک زاده گفت:‌یکی از کارهایی که باید انجام دهیم جذب بودجه بیشتر است اما از طرفی جریان‌ تحقیقاتی را باید بر مبنای صحیحی بگذاریم چون درصد بسیاری از مقالات هیچ تأثیری در بهبود سلامت جامعه ندارند و فقط ممکن است فرد ارائه دهنده ارتقا پیدا کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.