بودجه کل وزارت بهداشت هم نمی تواند پاسخگوی درمان پوسیدگی دندان باشد

۱۶ام بهمن ،

بودجه کل وزارت بهداشت هم نمی تواند پاسخگوی درمان پوسیدگی دندان باشد

بودجه کل وزارت بهداشت هم نمی تواند پاسخگوی درمان پوسیدگی دندان باشد

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سبب اصلی پوسیدگی های دندان استفاده نامناسب از مواد قندی و کربو هیدرات هاست.

به گزارش راسخون به نقل از وب دا، دکتر محمد حسین خوشنویسان ضمن بیان این مطلب افزود: پوسیدگی دندان و بیماری های لثه مهمترین بیماری های دهان و دندان است که مشکلات اصلی را ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: پوسیدگی دندان یک اپیدمی خاموش است که در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

ئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: فعالیت های این اداره نیز مبنی بر جلوگیری و پیشگیری از بروز این بیماری است.

 وی ادامه داد: اگر اقدامی در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان  نکنیم و اشخاص نسبت به این امر آگاه نباشند و خوب مراقبت نکنند هزینه درمان برای مردم و دولت به هیچ وجه قابل تامین نیست.

وی با تاکید بر پیشگیری بهتر از درمان است، بیان کرد: برای درمان پوسیدگی دندان، بودجه کل وزارت بهداشت نیز نمی تواند پاسخگو باشد.

دکتر خوشنویسان با بیان اینکه شعار  “سالم نگه داشتن دندان سالم ” در دستور کار این اداره است، اظهار داشت:  دو گروه  سنی زیر شش سال و ۶ تا ۱۲ سال گروه های هدف وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز بیماری پوسیدگی دندان می باشند.

 وی خاطر نشان کرد: بر این اساس مراقبت از دندان از زمان رویش دندان در دهان کودک آغاز می گردد و هر شش ماه یکبار مراقبت دهان و آموزش بهداشت توسط مراکز بهداشتی درمانی  روستایی و شهری انجام می گیرد.

 دکتر خوشنویسان گفت: بعد از سن ۳ سالگی  مراقبت از دندان به صورت سالیانه انجام می گردد و این امر تا سنین بالای ۲۰  نیز  بر اساس گروه های هدفی که ادارات سلامت دهان و دندان در دانشگاه های علوم پزشکی بر عهده دارند می تواند، ادامه یابد.

 وی بیان کرد: امیدواریم  با ارائه آموزش های بهداشت و خدمات پیشگیری از سوی این اداره  تا سال ۱۴۰۴، گروه  سنی ۱۲ ساله را بدون پوسیدگی دندان داشته باشیم.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.