بورس با افزایش دامنه اختیار فروش اوراق تبعی سهام موافقت کرد

معاون شرکت بورس گفت: در پی تقاضای سرمایه گذاران حقیقی، بورس با افزایش دامنه اختیار فروش اوراق تبعی سهام متناسب با بازده مورد انتظار موافقت کرد.

علی صحرایی در گفت وگو با فارس، با اشاره به ادامه معاملات اوراق اختیار فروش تبعی سهام که از چهارشنبه گذشته با پتروشیمی کرمانشاه شروع شده است، اظهار داشت: در پی راه اندازی این ابزار جدید با هدف اطمینان بخشی به سهامداران جزء و پوشش ریسک ، سرمایه گذاران حقیقی ضمن استقبال از آن خواهان اعمال تغییر دامنه اختیار فروش شدند که بعد از بررسی های لازم با این درخواست موافقت شد و از امروز اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه برای سهامداران حقیقی تضمین خرید اوراق اهمیت داشت، ادامه داد: به این ترتیب مقرر شده متناسب با بازده مورد انتظار و سایر مزیت های پوشش ریسک این ابراز ، دامنه اختیار فرش اوراق تبعی سهام هم افزایش یابد.

به گفته صحرایی مذاکره برای استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت هایی چون گل گهر ، چادرملو، کالسیمین، بانک سینا، پتروشیمی پردیس و غیره در حال انجام است که طی روزهای آینده بکار گرفته شود.

براساس این گزارش، دراین ابزار نوین فقط سهامداران حقیقی می توانند حضور داشته باشند و خرید گروهی (ددد ) هم مجاز نیست. ساعت معاملات این محصول جدید که بعد از سهام، فیوچرز و اوراق بدهی، چهارمین ابزار مورد استفاده در بورس بشمار می رود، از ۱۲ الی ۱۲ و ۳۰ دقیقه و به صورت حراج پیوسته بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است.

کارمزد کارگزاران خریدار و فروشنده هر کدام ۴ دهم درصد بوده و از حق نظارت سازمان و سایر هزینه های معاملاتی معاف است. ارائه درخواست اعمال از سوی سهامدار و از طریق کارگزار وی به بورس حداکثر تا ساعت ۱۳ روز اعمال می شود.

براساس این گزارش،در حالی طرح بیمه سهام شرکت های بورسی یکی از آرزوهای مسئولان بوده و هست که با توجه به سخت بودن اجرای این طرح، بکارگیری اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت های بورسی مدنظر مسئولان بازار سرمایه قرار گرفت که با طرح بیمه سهام توسط شرکت های بیمه متفاوت است.

در این ابزار که به مانند چتر حمایت سهامداران عمده در مقابل نوسانات قیمتی سهم است، سهامداران شرکت ها می ­توانند با برخورداری از این اوراق که دارای تاریخ سررسید یا همان تاریخ اعمال بوده، با قیمت مشخص، سهام خود را به نوعی بیمه کنند. در این مکانیزم سهامداران عمده شرکت های بورسی با هدف حمایت از قیمت سهام زیر مجموعه های خود در آینده اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کرده و سپس اختیار فروش تعداد مشخصی از سهم را با قیمت مشخص به خریدار واگذار می­ کنند.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.