بورس هم پیگیر مشکلات صنعت خودرو است

این خبر امروز شنبه ۲۰م آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

بورس هم پیگیر مشکلات صنعت خودرو است

عصر خودرو : مدیر عامل شرکت بورس تهران با توجه به کاهش پیش بینی سود و حتی زیان بعضی شرکتهای خودروسازی بورس تاکید نمود: این صنعت به نگاه ویژه ای نیاز داشته و مشکلات آن توسط شرکت بورس پیگیری می گردد.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از ایسنا دکتر حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران وضعیت صنعت خودرو در بورس تهران را مورد توجه قرار داد و گفت:صنعت خودرو به نگاه ویژه ای نیاز دارد زیرا یکی از صنایع مهم کشور است.
وی تاکید نمود:به این ترتیب مطمئنا وزارت صنعت،معدن و تجارت باید به این صنعت مهم کمک نموده و در مورد مشکلات آن فکر کند.
مدیر عامل شرکت بورس به برگزاری میز صنعت خودرو در بورس تهران اشاره نمود و در ادامه گفت:میز صنعت خودرو در بورس برگزار و مشکلات این صنعت به مسئولان منعکس شد ولی مجددا قرار است این میز برگزار شده و مشکلات این صنعت از طرف بورس نیز پیگیری شود.
قالیباف تاکید نمود:بورس قطعا مشکلات این صنعت را پیگیری می نماید ولی این صنعت نگاه ویژه ای می طلبد.
 صنعت خودرو یکی از صنایع مهم بورس است که حاوی ۳۱ شرکت است و با P/E سه و هفت مرتبه در بورس تهران معامله می گردد. با کاهش قیمت شرکت‌های خودرویی و بی اقبالی آنها در بورس از ارزش بازار آنها نسبت به ابتدای سال ۸،۴ درصد کاسته شده و ارزش بازار آنها به ۴۵ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال رسیده است.
به این ترتیب در شرایطی که شرکتهای خودروسازی بر‌خلاف شرکت‌های منتفع از رشد ارز در شش ماهه اول سال شاهد عملکرد نامناسبی از لحاظ سودآوری بودند و با مشکلاتی متعددی مواجه شدند که انتشار یافتن گزارش تفسیری عملکرد شش ماهه این شرکتها نشان داد وضعیت این صنعت مهم بورسی نابسامان شده و زنگ خطر برای آن به صدا در آمده است.
به این ترتیب آثار افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال و وضعیت نامناسب تولید و فروش خودرو سبب شد تا نه تنها از سودآوری شرکت های بزرگ این صنعت کاسته شود، بلکه شرکت های مطرح این گروه با کاهش قیمت و زیان روبرو شوند به طوری که سایپا ۹۶ درصد سود خود را کاهش داده و پارس خودرو زیان ۴۸ تومانی پیش بینی نموده است که با این اتفاق چالش های تازه پیش روی این صنعت قرار گرفته است.

شنبه ۲۰ آبان   ۹:۱۱

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.