بوش به هشدارهای داده شده پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر توجهی نکرده بود

mail1-19.jpg

براساس تازه‌ترین اسناد افشا شده جورج بوش چندین ماه پیش از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی هشدارها و تهدیدهایی را درخصوص امکان وقوع این حملات از سوی القاعده دریافت کرده بود اما به آنها توجهی نکرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، در یازدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی مشخص شد که کاخ سفید بین ماه‌های مه و اوت همان سال چندین هشدار و تهدید را درخصوص امکان وقوع این حملات مرگبار که چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت، دریافت کرده بود. اما جورج بوش، رییس‌جمهور سابق آمریکا به این هشدار وقعی نگذاشته و برای یافتن منابع اعلام آنها به بررسی نپرداخته است.

“جورج پاتاکی”، فرماندار ایالت نیویورک در جریان حادثه ۱۱ سپتامبر که اقدامات بوش را در خصوص مقابله با تروریسم مورد تقدیر قرار داده بود، این گزارش‌ها را ناعادلانه خواند و اعلام کرد که آنها نابودگر تاریخ هستند.

با این حال، گزارش‌هایی که برای یازدهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر منتشر شده، نشان می‌دهد که در ششم اوت به بوش هشدار داده شده بود که اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده قصد حمله به آمریکا را در سر می‌پروراند و چند ماه بعد در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی تروریست‌ها با دو سرقت هواپیما، آنها را به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک زده و باعث کشته شدن سه هزار تن و وحشت جهانی شدند.

جزئیات مربوط به اطلاعات در خصوص این حادثه که هرگز علنی نشدند، هم‌اکنون توسط روزنامه نیویورک تایمز فاش شده‌اند و نشان‌دهنده عدم توجه دولت وقت برای مقابله با بروز حادثه ۱۱ سپتامبراست؛ چرا که اگر بوش به هشدارها توجه نشان می‌داد، به طور حتم چنین رویدادی رخ نمی‌‌نمود.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: کاخ سفید در اول مه سال ۲۰۰۱ میلادی در خصوص احتمال حملات تروریستی به آمریکا مطلع شده بود و سازمان اطلاعات این کشور(سیا) می‌دانست که یک گروه تروریستی قرار است حملاتی را انجام دهد.

در اول مه سال ۲۰۰۱ میلادی، سیا به کاخ سفید در خصوص وجود یک گروه تروریستی در آمریکا گزارش داد و اعلام کرد که آنها در حال طرح‌ریزی حملاتی هستند.

در ۲۲ ژوئن همان سال، سیا در گزارشی موجز در خصوص احتمال حمله قریب الوقوع القاعده هشدار داد. در ۲۹ ژوئن، سازمان اطلاعات آمریکا به دولت وقت اعلام کرد که باید این هشدارها را جدی بگیرد چرا که شواهد نشان می‌دهد اسامه بن لادن در حال کمک برای انجام حملات تروریستی است که پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت.

در اول ژوئیه سال ۲۰۰۱ میلادی، سیا اعلام کرد که این حملات به تعویق افتاده اما به زودی به وقوع می‌پیوندد. در نهم ژوئیه افراط‌گرایان چچن مرتبط با القاعده به حامیان و طرفداران خود اعلام کردند که به زودی اخبار خوبی را دریافت می‌کنند و در مدت ۴۸ ساعت این اطلاعات به کاخ سفید مخابره شد. ۲۴ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی، بوش اعلام کرد که بررسی این هشدارها در حال انجام است اما پس از مدتی کوتاهی به حالت تعلیق درآمد. در ششم اوت همان سال، رییس‌جمهور وقت هشدارهایی را که از سوی القاعده منتشر شده بود، دریافت کرد. یکی از آنها در خصوص حمله بن‌ لادن به آمریکا بود. با این حال، رهبران نو محافظه‌کار جدید در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کاخ سفید اعلام کردند که سیا اشتباه می‌کند. آنها معتقد بودند که بن‌لادن مدعی طرح‌ریزی برای حمله است تا آمریکا را از دسترسی به صدام، دیکتاتور عراق منحرف کند.

پس از آن هم در ۲۹ ژوئن، سیا گزارشی برای کاخ سفید تهیه کرد مبنی بر اینکه شواهدی در خصوص احتمال قریب‌الوقوع بودن حمله بن‌لادن به آمریکا وجود دارد.

یکی از این مدارک مصاحبه با یکی از خبرنگاران در خاورمیانه بود که نشان می‌داد حامیان و همکاران بن‌لادن آماده حمله هستند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.