بومی‌سازی ۱۸ هزار و ۵۰۰ قطعه در صنعت‌ حفاری

۳۰م آذر ،

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت نهاد صنعتی است که کار خود را با تنها ۶ دستگاه دکل حفاری آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، حیدر بهمنی در مراسمی که به مناسبت سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران در محل مجتمع فرهنگی ورزشی حفاری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تعداد دکل‌های حفاری در دهه اول کار خود یعنی از سال ۵۸ تا ۶۷ از ۶ دستگاه به ۱۹ دستگاه رسید. تثبیت و راه‌اندازی شرکت، تاسیس آموزشگاه تکنولوژی جذب و تجهیز نیروی انسانی و فعالیت سخت در دوران جنگ تحمیلی از دیگر فعالیت‌های شرکت در دهه اول بوده است.

وی افزود: در دهه دوم یعنی از سال ۶۸ تا ۷۷ ناوگان شرکت از تعداد ۱۹ دستگاه به ۴۶ دستگاه حفاری رسید. عضویت در اتحادیه‌های بین‌المللی، تاسیس کمیته ساخت قطعات و آموزشی فارغ‌التحصیلان و توسعه خدمات رفاهی برای کارکنان از دیگر اقدامات در این دهه بود.

بهمنی تصریح‌کرد: در دهه سوم تعداد ناوگان به ۵۶ دستگاه رسید؛ استقرار نظام مدیریت کیفیت، واگذاری بخش خدمات به بخش‌خصوصی، کاهش نیروی انسانی رسمی و استقرار نظام مشارکت از مشخصات این دهه است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عنوان‌ کرد: در دهه چهارم شاهد رشد چشگیر دکل‌ها بودیم که تعداد آن‌ها به ۷۳ دستگاه رسیده است. تدوین برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله تا افق ۱۴۰۴ در این دوره مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت. توسعه و کمک به بخش‌خصوصی از دیگر فعالیت‌های دهه چهارم است که ما تلاش داریم که میدان فعالیت را به این سمت ببریم.

وی ادامه‌داد: خارجی‌ها در مخازن مارون و اهواز خامی موفق به حفاری و فعالیت نشده بودند اما با موفقیت و تا عمق شش هزار متر این پروژه‌ها توسط شرکت حفاری تکمیل و حفاری شد.

بهمنی بیان‌کرد: سیاست‌ ما به سمت اجرای پروژه‌ها در قالب EPD و کلید در دست است، در حالی که قبل از انقلاب اجرای چنین پروژه‌هایی در بخش دریا وجود نداشته است. اولین تجربه فعالیت ما در میدان پارس جنوبی از نتایج تحریم، تهدیدها و فشارها بود و اجرای پروژه‌های مختلفی در میدان پارس جنوبی پس از کنار‌گیری شرکاهای خارجی‌ها به دست ما سپرده شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهارکرد: شاخص ایمنی یکی از اصولی است که در شرکت ملی حفاری مورد توجه قرار می‌گیرد و رعایت می‌شود. شاخص ضریب تکرار حوادث در حفاری ۱۱ درصد و ضریب شدت حوادث که منجر به فوت و یا قطع عضو شده‌اند، سه درصد کاهش یافته است.

وی افزود: عملیات بازسازی دکل‌ها تا سال‌ قبل در کشورهای سنگاپور و دبی انجام می‌شود اما امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است دستگاه شهید رجایی در ایران بازسازی شود.

بهمنی بیان‌کرد: برنامه‌ریزی برای مدیریت سرعت در حفاری، تجهیز دستگاه‌های حفاری به سیستم تاپ‌درایو و برنامه‌ریزی جهت استقرار سیستم مدیریت پسماند از دیگر فعالیت‌های اخیر ما بوده است. در حال حاضر ۲۱ دستگاه حفاری مجهز به سیستم مدیریت پسماند می باشند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه‌داد: تحریم‌ها در صنعت‌حفاری به فرصت واقعی تبدیل و تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ قطعه بومی‌سازی شده است و این مساله رشد ساخت قطعات در داخل را نشان می‌دهد.

وی گفت: توسعه و ارتقا بخش‌خصوصی از دیگر اهداف ما در صنعت است اما تلاش می‌کنیم سهم شرکت کاهش نیابد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.