بوی تعفن لاشه نهنگ فریاد ساکنین جاسک را در آورد!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

18997.jpg

جسد نهنگ نر اسپرم نیز به مدت ۹ روز در ساحل جاسک سرگردان و سبب آلودگی زیست محیطی دریا و فرار ماهی ها و تجمع حشرات و جانوران اطراف لاشه و بوی تعفن در منطقه سبب آزاردگی مردم روستای های مجاور شده است ، عصر روز قبل دفن شد. این در حالیست که به نقل از فرماندار جاسک وقت ارسال امکانات برای دفن نهنگ دو روز بعد از مرگ نهنگ صورت گرفته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بندرعباس، یک قطعه نهنگ اسپرم ۳۰ تنی در تور صیادی در منطقه جاسک کهنه در تاریخ شش آبانماه، با تلاش غواصان نیروی دریایی ارتش و پرسنل اداره حفاظت محیط زیست جاسک٬ نهنگ از گیر تور رهاسازی شد.

قسمتی از بدن و باله‌های این نهنگ در گل فرو رفته در نهایت علی‌رغم تلاش فراوان نیروهای ارتش و محیط زیست این نهنگ اسپرم که جنسیت نر داشت٬ تلف شد.

طول تقریبی این جاندار به گل نشسته ۱۶متر و وزن تقریبی آن بیش از ۳۰ تن بود. همهی گونه‌های پستانداران دریایی موجود در خلیج‌فارس اعم از نهنگ ها و دلفین ها به عنوان گونه‌های تحت حمایت محسوب شده و به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده‌اند که به منظور ادامه حیات به طور جدی نیازمند کمک می باشند.

نهنگ اسپرم روز یکشنبه درتاریخ هفت آبان ماه سال جاری در ساحل جاسک کهنه به سبب اینکه باله‌های نهنگ و بخشی از بدن آن در گل فرو رفته و بالا آمدن آب دریا نیز کمک چندانی به آزادسازی آن نکرد.

طبق گفته های مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خصوص نجات نهنگ اسپرم که قرار بوده با استفاده از لنج و چند شناور دیگر با کمک تسمه‌های بزرگ این نهنگ به آب های عمیق‌تر باز گردد ، که این مهم محقق نشد متاسفانه نهنگ نر اسپرم تلف شد .

لاشه نهنگ نر اسپرم به سبب سنگینی و فرو رفتگی قسمتی از بدن در گل و لای ساحل جاسک و از طرفی کمبود امکانات برای خارج کشیدن نهنگ نر اسپرم از تاریخ هفت آبان ماه سال جاری که تلف شده بود تا ظهر سه شنبه ( ۱۹ آبان ماه سال جاری) در ساحل جاسک کهنه رها شده بود و بوی تعفن ناشی از گندیدن لاشه این نهنگ ، سبب نارضایتی مردم چهار روستای جاسک کهنه، زمین لشکری، مزاری و روستای لافیک شد.

طبق اظهارات فرماندار جاسک سبب تاخیر به وجود آمده در دفن لاشه نهنگ نبود امکانات لازم در منطقه بوده است.

نخعی افزود: به سبب کمبود امکانات و تجهیزات لازم در شهرستان جاسک ، درخواست بولدوزر از شرقی ترین ناحیه شهرستان میناب (از دل کوه های شرقی میناب) انجام شد و به مدت دوروز طی مسافت به شهرستان جاسک کهنه رسید تا کار دفن نهنگ نر اسپرم صورت گرفت.

به گزارش تفسیری ایسنا ، اظهارات مسوولین در حالی مطرح شد که مرگ این نهنگ در تاریخ ۷ آبان ماه سال جاری رخ داده بود و از طرفی لاشه نهنگ نر اسپرم نیز به مدت ۹ روز در ساحل جاسک سرگردان و سبب آلودگی زیست محیطی دریا و فرار ماهی ها و تجمع حشرات و جانوران اطراف لاشه شده و بوی تعفن در منطقه سبب نارضایتی مردم روستای های مجاور شده بود که عصر روز قبل پس از گذشت ۹ روز ( سه شنبه ۱۶ آبان ماه سال جاری) دفن شد و این در حالیست که فرماندار جاسک می گوید وقت ارسال امکانات برای دفن نهنگ دو روز بعد از مرگ نهنگ صورت گرفته است.

خبرنگار ایسنا مستقر در شهرستان جاسک ، طبق ملاحظات عینی خود در خصوص استفاده تور نامرئی ماهیگیری توسط صیادان جاسک می گوید؛ تور مورد استفاده صیادان از نوع تور نامرئی بوده و این در حالی است طبق قانون و مقرارات شیلات در خصوص استفاده از این نوع تور ماهیگیری و منع استفاده از تور نامرئی و علی‌رغم بها‌های سنگین مبنی بر عدم استفاده از این نوع تورها متاسفانه صیادان مجدد از این تورها استفاده می نمایند و این سببات گرفتاری موجودات دریایی و نیز زمینه بروز خطراتی این چنینی را برای آنان به وجود می آورد که این نظارت ضعیف مسوولین مربوطه را می رساند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.