بوی دهان به تشخیص بیماری ها کمک می کند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بعضی از محققان معتقدند از بوی دهان می توان بیماری خود را تشخیص داد، از سرطان ریه گرفته تا نارسایی کلیه، پزشکان از بوی دهان بیمار قادر به تشخیص بعضی بیمار ی ها می باشند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ نتایج تحقیق تازه نشان می دهد، پزشکان با تشخیص بوی دهان می توانند به سرعت سرطان ریه را تشخیص دهند. اگر چه رعایت نکردن بهداشت دهان، اغلب سبب بوی بد دهان می گردد اما در بعضی موارد نیز سبب نهفته یک بیماری است. در ادامه به بعضی از بیماری های مرتبط با بوی دهان اشاره می کنیم.

فناوری بینی الکترونیکی: سرطان ریه را از طریق بوی دهان می توان تشخیص داد.آسیب شناسان معمولا از طریق نمونه برداری و سونوگرافی می توانند این نوع سرطان را تشخیص دهند. اما تشخیص این بیماری از طریق بوی دهان راه ارزان تر و ساده تری است.از طریق این فناوری ترکیب های نفس فرد تعیین می گردد.

تعیین سکته قلبی از طریق بوی دهان:
محققان از طریق بوی دهان بیمار می توانند بیماران مبتلا به سکته قلبی را از بقیه بیماران با مشکلات قلبی تشخیص دهند.

بوی سیگار :استعمال دخانیات نه تنها برای ریه مضر است بلکه می تواند با تغییر دادن رنگ دندان و لب به سلامت دهان و دندان نیز آسیب برساند. علاوه بر آن، استعمال دخانیات دمای دهان را بالا می برد و دهان را به محلی مناسب برای رشد باکتری ها تبدیل می کند.

بوی استون ؛ نشانه خطر دیابت: کنترل نکردن بیماری دیابت، فرد را به بیماری لثه و خشکی دهان مستعدتر می کند. هنگامی که میزان قند خون ثابت نیست، بدن ضعیف می گردد و نمی تواند با باکتری ایجاد کننده عفونت که به لثه ها آسیب می رساند مقابله کند. همین عفونت ها می تواند سبب بوی بد دهان شود.

اگر بوی دهان میوه ای یا مشابه استون باشد، می تواند نشانه یک مشکل جدی در بیماران دیابتی به نام «کتواسیدوز» باشد. هنگامی که بدن انسولین کافی ندارد، از اسیدهای چرب برای انرژی استفاده می کند. این اسیدها حاوی استون و مواد دیگر است که می تواند در خون تجمع پیدا کند و سبب کمای دیابتی و مرگ شود.

بوی دهان مشابه بوی ماهی؛نارسایی کلیه :

این نوع بو همیشه به سبب مصرف غذاهای دریایی به وجود نمی آید. اگر بوی دهان مشابه بوی ماهی یا آمونیاک باشد، ممکن است نشانه نارسایی کلیوی باشد. کلیه ها وظیفه دفع مواد شیمیایی سمی از خون را دارد.

در نارسایی کلیه، این عضو بدن به قدری آسیب می بیند که دیگر قادر به تصفیه کردن سموم شیمیایی از خون نیست. هنگامی که این پدیده رخ می دهد، سموم خطرناک از بدن دفع نمی شود. این امر تقریبا روی تمام قسمت های بدن تاثیر می گذارد. این بوی دهان مشابه ماهی زمانی ایجاد می گردد که نارسایی کلیه روی سیستم تنفسی تاثیر بگذارد و مشکل تنفسی به وجود بیاورد.

وضعیت خواب می تواند سبب ترش شدن دهان شود:

بوی دهان هنگام صبح شاید طبیعی به نظر بیاید. تولید بزاق دهان هنگام خواب کاهش پیدا می کند و در نتیجه به باکتری های تولید کننده فرصت تکثیر می دهد. اما کند شدن روند تولید بزاق دهان هنگام خواب، گاهی به سبب باز ماندن دهان برای مدت طولانی در خواب است. اشخاصی که دچار اختلالات خواب چون آپنه خواب و خروپف می باشند، به سختی می توانند از بینی نفس بکشند؛ به همین سبب از طریق دهان نفس می کشند. این امر بوی بد دهان را افزایش می دهد.

اضافه وزن و بوی نامطبوع دهان:کاهش وزن می تواند بوی نامطبوع دهان را رفع کند. برنامه غذایی غنی از پروتئین و لبنیات، اسید آمینه بسیاری تولید می کند که رشد باکتری های بدبو را افزایش می دهد. خشکی دهان سبب بوی بد دهان می گردد، در حالی که مصرف بسیار آب، میوه و سبزی سبب رفع بوی بد دهان خواهد شد.

عفونت های تنفسی می تواند روی بوی دهان تاثیر بگذارد: عفونت مجرای تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و سینوزیت می تواند سبب بوی نامطبوع دهان باشد. هنگامی که عفونت، عملکرد مجرای تنفسی را دچار اختلال می کند یا بافت های سیستم تنفسی را ملتهب می سازد،دهان بدبومی شود.

رعایت نکردن بهداشت دهان: هنگام خرابی مینای دندان ، ذرات غذا در حفره دندانی گیر می کند. از آن جا که با مسواک زدن نمی توان این ذرات غذا را از دهان خارج کرد بوی بدی در دهان ایجاد می  شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.