بیابان مکانی برای اشتغال زایی

استفاده از کارهای توسعه ای از جمله توسعه باغات باعث ایجاد اشتغال در کشور شده است.

گرشاسبی معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان مطلب فوق افزود: در سال های قبل حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی به سمت کارهای توسعه ای از جمله توسعه باغات پسته، اقامت سراها در استان اصفهان صورت گرفته است و بیابان که مکانی غیرقابل استفاده برای مردم بود تبدیل به مکانی برای اقامت، گردش و بهره وری شده است.
وی در خصوص یکی از رویکردهای بیابان زدایی ادامه داد: استفاده از انرژی خورشید و همچنین استفاده از اکوتوریسم در مناطقی که منابع آبی دارند را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی ادامه داد:‌ در برخی بیابان ها، سطح آب های زیرزمینی بالا و مستعد کارهای کشت باغات و توسعه اراضی کشاورزی هستند که طرحی برای اشتغالزایی در این اراضی را در سازمان داریم که توسعه کشاورزی در حاشیه اراضی بیابانی یکی از اهداف ما در بیابان زدایی است.
وی تصریح کرد:‌ بسیاری از مردم بیابان را خشن می دانند و از این مناطق عقب نشینی کرده اند و برای مناطقی که اراضی کشاورزی رها شده مدل کار برای احیا و تبدیل به اراضی باکیفیت را داریم.
وی تاکید کرد: حدود ۳ میلیون اراضی زه گرفته حاشیه چاله های بیابان باید توسعه و برنامه ریزی صورت گیرد و به کمک پروژه ها در اراضی کشاورزی طرح توسعه بادشکن ها را در دستور کار قرار دادیم و در استان خوزستان اراضی که براساس ثبت شن عقب نشینی می کردند توسط بادشکن ها احیا شدند.
گرشاسبی تصریح کرد: یکی از کارهای خوب بیابان زدایی احداث بادشکن حاشیه مزارع در اراضی بیابانی است.
در منطقه هرمزگان با استفاده از روان آب های سطحی رودخانه ها، بیابان ها را به باغ تبدیل کرده ایم.
وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از افزایش بیابان در کشور خاطرنشان کرد: ارایه مدل کار، حل مشکلات مردم از نظر ارایه تسهیلات از جمله راهکار کاهش تبدیل مزارع به بیابان می شود./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.