بیادی: نمی‌گذاریم حکم حکومتی راجع به ری صادر شود

227-1.jpg

نایب رییس شورای شهر تهران با انتقاد شدید از جدایی ری از تهران، از رییس جمهور درخواست کرد که دوستان خود را از این امر نامیمون منصرف کند تا افراد افراطی نامرئی و بی مسئولیت آتش فتنه جدیدی را شعله ور نکنند.

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا ، حسن بیادی در جریان چهارصد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق خارج از دستور خود با اشاره به موضوع جدایی ری از تهران گفت: شورای شهر برای بررسی جدایی شهرری از تهران از استاندار درخواست کرد که در جلسه علنی و یا غیرعلنی شورا حضور پیدا کند اما این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: شهرری به خاطر حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی، سالیان سال است که از تهران جداست اما به دلیل آنکه از لحاظ علم جغرافیای شهری و مسائل امنیتی و اجتماعی در داخل تهران قرار گرفته مسائل شهری آن از طریق مدیریت شهری تهران به شکل منطقی و صحیح اداره می شود.

نایب رییس شورای شهر تهران اظهار کرد:‌ تجربه‌های سالیان گذشته مبنی بر استقلال شورای شهر‌های گوناگون چنین نشان می‌دهد که در هر شهری که دخالت شهرداری‌ها از طریق مسولان سیاسی شهری صورت گرفته، نتیجه ناموفق بوده است.

بیادی خطاب به استانداری گفت: هدف اصلی شما تصاحب شهرداری منطقه یک است و به دنبال آن هستید که آنجا را هم مثل شهر قدس (قلعه حسن خان) در اختیار بگیرید.

بیادی اظهار کرد: آیا شما می‌دانید که هزینه بی تدبیری‌های شما را در جریان ناهنجاری‌های اقتصادی اخیر در شهر تهران، افراد خدوم نیروی انتظامی و سازمان‌های امنیتی پرداخت می‌کنند؟ لذا شما از انجام امور روزمره خود وامانده‌اید؛ اگر راست می‌گویید و جرات دارید یک کارنامه مشخص بدون اغراق به مردم استان ارائه دهید البته بدون لحاظ فعالیت‌های مدیریت شهری.

بیادی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که قبلا فکر می‌کردم تنها منافع ویژه ‌خواران برای زمین‌های کشاورزی و تغییر واتیکانیسم است ولی اخیرا به تحلیل‌هایی رسیده‌ام که خدا کند صحت نداشته باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اصرار برای جدایی شهرداری منطقه ۲۰ از شهر تهران در حلقه ایجاد یک ناهنجاری اجتماعی و سیاسی است اما برای چه؟ و درخواست آنها چیست؟ و توسط چه کسانی طراحی و پیگیری می‌شود؟

وی افزود: اولین احتمال این است که آنهایی که فشار نامتعارف، غیر منطقی و غیر قانونی اعمال می‌کنند شاید به دنبال وارد کردن مقام معظم رهبری به صحنه باشند و اخذ حکم حکومتی برای لغو جدایی ری باشند؛ اما ما به عنوان یک بسیجی به اندازه توان ناچیزمان اقدام می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق بیفتد مگر اینکه خود معظم له این تصمیم را بگیرند.

نایب رییس شورای شهر تهران همچنین در اظهارنظری مدعی شد: طراحان بی سلیقه این طرح فکر می‌کنند با جدایی شهرداری منطقه ۲۰ از تهران و با جلوگیری از دفن زباله در کهریزک و به دست گرفتن مدیریت بهشت زهرا(س) و ایجاد یک مقابله فیزیکی و تصمیم گیری‌های احتمالی در شهرداری تهران درباره قطع خدمات شهری و حمل و نقل عمومی، یک قائله به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: به عبارتی سال ۸۸ فتنه را در زمان انتخابات کلید زدند اما برای انتخابات سال ۹۲ چند ماه زودتر از موعد آتش این فتنه را شعله‌ور خواهند کرد و نتایج شومی که از این طرح می‌گیرند قابل پیش بینی است. اگرچه دعا می‌کنم که این تحلیل‌ها اشتباه باشد.

وی در خاتمه سخنان خود از دولت و به ویژه از شخص رییس جمهور درخواست کرد دوستان خود را از این امر نامیمون منصرف کند.

به گزارش ایسنا، همچنین معصومه ابتکار ـ رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از پیگیری برای جدایی ری، گفت: این سوال در کارنامه شورای سوم باقی می‌‌ماند که آیا تمامی تدابیر لازم برای جلوگیری از جدایی ری که اتفاقی غیر مدیریتی، اندیشیده شد؟

وی درخواست کرد که شورای شهر در قالب استفساریه‌ای موضوع جدایی ری را از طریق مجلس دنبال و از آن جلوگیری کند و یا اینکه در قالب طرحی رسما لغو جدایی ری از تهران را از مجلس درخواست کند.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: جلسات رایزنی که با مجلس شورای اسلامی برگزار شده خوب است اما از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که این جلسات به نتیجه نمی‌رسد.

وی با انتقاد از اینکه شورای شهر تهران آنگونه که باید به موضوع جدایی ری نپرداخته است، گفت: کارشناسان اعتقاد دارند که انتخاب شهردار ری توسط استانداری غیر قانونی است مگر اینکه اعضای شورای شهر تهران را برای ری و یا کل تهران صلب صلاحیت کنند.

ابتکار با اشاره به بحث‌هایی درباره شکل گیری منطقه آزاد در شهرری اظهار کرد: رسما هشدار می‌دهم که این منطقه ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی را ندارد و چنین تصمیمی می‌تواند به فاجعه زیست محیطی منجر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون هم استان تهران علیرغم اینکه تنها ۱،۲ درصد مساحت کل کشور را دارد، بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در این استان متمرکز است.

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران هم در واکنش به اظهارات ابتکار گفت: در مجلس مکاتبات و طرح دو فوریتی مطرح است تا طرح جدایی ری از مسیر قانونی بازگردد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس با این همه بحث و نامه و فشار و تمنا مواجه بودند تا جلسات مربوط به ری برگزار شد.

اما ابتکار که از سخنان چمران قانع نشده بود بار دیگر بر موضع خود مبنی بر واکنش رسمی شورای شهر درباره جدایی ری پافشاری کرد که چمران خطاب به او گفت: درباره اقدامات انجام شده بعدا توضیحات لازم را به شما خواهم گفت. کارهایی در این زمینه انجام شده که بیان آن نیم ساعت وقت لازم دارد و در وقت باقی مانده از جلسه نمی‌توان به آن پرداخت.

به گزارش ایسنا، علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم به این موضوع اشاره کرد که قرار بود جمع بندی جلسات مشترک مجلس و مدیریت شهری در باره جدایی ری توسط دکتر طلا ـ رییس مجمع نمایندگان تهران اعلام شود و اظهارات وی فصل الخطاب باشد اما هنگامی که ازجلسات خارج شدیم استانداری راسا مصاحبه کرد و از انتخاب شهردار برای ری سخن گفت.

دبیر با بیان اینکه این قبیل اقدامات اخلاقی نیست اظهار کرد: نمی ‌دانم چرا برخی تمایل دارند که فضا جنجالی باشد اما امیدوارم که اظهارات امروز نایب رییس شورا دقیقا بررسی شود.

انتهای پیام

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.