بیان عناوین مجرمانه “مهدی هاشمی” در مجلس به معنای افترا نیست

۳ م دیماه ،

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه بیان عناوین جرم در صحن علنی مجلس به معنای توهین و افترا نیست، گفت: نمایندگان مجلس از مصونیت قضایی برخوردار بوده و به فرض ثبوت جرم، تنها هاشمی اجازه طرح دعوی دارد و ارسال پرونده به دادگاه، تنها ترس و رعب در نمایندگان مجلس ایجاد می‌کند.

محمدجعفر نعناکار در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام رسایی در مجلس دربارهٔ موارد اتهامی مهدی هاشمی اظهار داشت: امروزه در تمام کشورهای جهان، آزادی نمایندگان در ایفای نمایندگی تضمین شده است.

وی ادامه داد: نمایندگان در حوزه نمایندگی خود از مصونیت قضایی برخوردارند،‌ چرا که نماینده باید در مقام اظهارنظر آزاد باشد و بتواند پاسخگوی مردم باشد.

این حقوقدان عدم وجود مصونیت قضایی نمایندگان مجلس را مخل وظایف نمایندگی دانست‌ و گفت: نمایندگان برای ایراد اظهارات خود در تعارض با برخی مقامات قرار گرفته که در صورت عدم مصونیت، تحت فشار قرار می‌گیرند.

نعناکار با اشاره به اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی‌ اظهار داشت: نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار‌نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏‌اند تعقیب یا توقیف کرد و هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار‌نظر کند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه فقط جرایم خصوصی و جرایم مشهود امکان پیگرد دارند، توضیح داد: در خصوص اظهارات اخیر نماینده مجلس با استناد به اصل ۸۶ و ۸۴ قانون اساسی، قوه قضاییه باید با سعه بیشتری در این زمینه عمل کند و ارجاع این پرونده به مراجع ذی‌صلاح قضایی بستری به وجود می‌آورد که نمایندگان نتوانند به صورت آزادنه اظهار‌نظر کنند.

وی تصریح کرد: احراز جرم رسایی تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که هاشمی طرح دعوی کند لذا انتقاد از یک قوه نباید خشم از انتقاد را به وجود بیاورد.

نعناکار با بیان اینکه بیان عنوان جرم در صحن علنی به معنای توهین و افترا نیست، خاطرنشان کرد: این نماینده مجلس از مصونیت قضایی برخوردار بوده و به فرض ثبوت جرم، تنها هاشمی اجازه طرح دعوی دارد و ارسال پرونده به دادگاه، تنها ترس و رعب در نمایندگان مجلس ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.