بیست و یکمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن آغاز شد

77-84.jpg

با حضور رییس ستاد اقامه نماز کشور مراسم افتتاحیه‌ بیست و یکمین دوره مسابقات برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن قرائتی و تجلیل از دانش‌آموزان دوره گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی و با حضور دانش‌آموزان مناطق ۱۹گانه تهران و ناحیه یک و دو شهرری، مسوولان آموزش و پرورش و شهرداری ‌تهران، فرهنگیان و اولیاء بیست و یکمین دوره مسابقات برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌‌الاسلام والمسلمین قرائتی آغاز شد.

در این مراسم که با همکاری موسسه ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش و پرورش و شهرداری تهران برگزار شد، از دانش‌آموزان برگزیده دوره گذشته این مسابقات از مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش استان تهران و ناحیه یک و دو شهرری با اهدای جوایز تجلیل شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسملین محمد موحدی‌نژاد مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی با بیان این‌که «همه مسوولان نظام نسبت به قرآن مدیون هستند» افزود: قرآن همه هویت و شناسنامه ما و عامل عزت، استقلال،‌ پیروزی و پیشرفت ما است و بیداری امت‌های اسلامی در گرو قرآن است و قرآن هرگز از اهل بیت جدا نمی‌شود.

وی با اشاره به اقدامات دشمنان در اهانت به مقدسات مسلمانان گفت: آن‌هایی که این کارها را می‌کنند استدلال و منطق ندارند، زیرا قرآن کتاب فرهنگ و استدلال است و سخنانش را با منطق بیان کرده است. البته تاریخ نشان داده هرجا اینگونه برخورد کرده‌اند اسلام بیشتر مطرح شده و پیشرفت کرده است.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی همچنین با اشاره به اهداف این موسسه در زمینه ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد:‌ از حدود ۴۴۰ هزار مدرسه در مقطع راهنمایی و دبیرستان در تهران بیش از ۳۰ هزار مدرسه تحت پوشش مسابقات برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن هستند و از میان بیش از شش میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور سه میلیون دانش‌آموز در دو مقطع دبیرستان و راهنمایی در این مسابقات شرکت می‌کنند.

موحدی‌نژاد افزود: این مسابقات به صورت ۲۰ هفته در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود که برگزیدگان به ۷۰۰ منطقه کشور معرفی می‌شوند و در منطقه پس از برگزاری آزمون کتبی برگزیدگان به مرکز موسسه ترویج فرهنگ قرآنی معرفی می‌شوند که امسال ۱۱ هزار و ۲۷۱ نفر به مرکز معرفی شدند که به آن‌ها هدایایی همچون هزینه سفر عتبات عالیات، هزینه سفر مشهد مقدس،‌ هزینه خرید پلاک طلا و کارت هدیه اهدا شد.

وی افزود: در تهران دو هزار و ۸۰۰ مدرسه در دو مقطع دبیرستان و راهنمایی هزار و ۶۰۰ مدرسه را تحت پوشش این برنامه قرار دادیم و از ۵۶۰ هزار دانش‌آموز در تهران ۵۴ درصد آنها در این مسابقات شرکت می‌کنند.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی همچنین با بیان این‌که «اولین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن ویژه اولیا و دانش‌آموزان شهر تهران در دور گذشته برگزار شد» افزود: در این دوره حدود ۳۰ هزار نفر از والدین از ۴۵۰ مدرسه شرکت کردند که به ۱۱۴ نفر هدایا اهدا شد.

وی یادآور شد: از ۶۷۰ هزار دانش‌آموزی که در برنامه علمی آینده‌سازان شرکت دارند حدود ۳۰۰ هزار نفر در مسابقات درس‌هایی از قرآن شرکت می‌کنند.

وی افزود: دوره‌هایی با حضور حجت‌الاسلام قرائتی برای دانش‌آموزان استثنایی و همچنین دوره آموزشی غیرحضوری اصول اعتقادات اسلامی برای ۲۸۵ هزار فرهنگی برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم امانی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان تهران نیز طی سخنانی با بیان این‌که «دستگاه تعلیم و تربیت باید بیش از پیش به سمت اجرای آموزه‌های قرآنی برود» گفت: در این راستا سند جامع تحول در آموزش و پرورش تدوین شد و چندین بند آن مربوط به آموزه‌های قرآنی است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش اقدامات خوبی در زمینه طرح حفظ ملی قرآن انجام داده که بالغ بر ۲۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است، همچنین ۳۶ مدرسه تخصصی قرآن امسال تاسیس شده و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز در استان تهران در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که «۵۴ درصد دانش‌آموزان تهران تحت پوشش برنامه‌ درس‌هایی از قرآن هستند» ابراز امیدواری کرد: از رهگذر این برنامه‌ها بیش از پیش بتوانیم در ترویج فرهنگ قرآنی موفق باشیم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی مشاور شهردار تهران و قائم مقام امور اجتماعی، فرهنگی شهرداری تهران با تجلیل از خدمات و زحمات استاد قرائتی در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی از احداث ۷۲ مسجد در ۷۲ نقطه شهر تهران خبر داد و گفت: امیدواریم این تعداد مسجد تا اوایل محرم امسال به بهره‌برداری برسد و بتوانیم اول محرم نماز را در این مساجد دایر کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. علی محمودبیگی:

    با سلام و عرض خستنه نباشید حضور دست اندر کاران درسهای از قرآن انتظار میرود جهت عرض نهادن به زحمات مربیان مروج درسهای از قرآن لوح های تقدیر ارسال گردد که باعث دلگرمی بیشتر مربیان میگردد با تشکر

  2. یگانه:

    خیلی عالی بود من که برنده شدم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.