بیشتر خطاها در رشته چشم پزشکی مربوط iبه کنترل عوارض عمل

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی ستاد سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بیشتر خطاهایی که در حرفه چشم پزشکی اتفاق افتاده، مربوط iبه کنترل عوارض اعمال جراحی است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر کامران سلطانی ادامه داد: از نظر علمی وقوع عوارض در پزشکی و اعمال جراحی واقعیتی انکار ناپذیر است و پزشکان iبه خوبی iبه این موضوع واقفند، اما مسئله اساسی آن است که تا حد امکان از بروز این عوارض پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که عوارض قابل پیشگیری باشد پزشکان باید تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند و در غیر این صورت نیز باید حداکثر تلاش خود را در کنترل عوارض iبه کار گیرند.

مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان با تاکید بر تاثیر آموزش در کنترل عوارض ناشی از اقدامات درمانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در کنترل این عوارض وجود دارد، ارائه آموزش‌های لازم در حین اخذ تخصص توسط دستیاران چشم پزشکی است و iبه هر میزان این آموزش‌ها کامل تر باشد فارغ‌التحصیلان رشته چشم پزشکی آمادگی علمی و مهارت‌ عملی بیشتری در مقابله با عوارض ناخواسته خواهند داشت.

وی درخصوص رتبه چشم پزشکان در بحث قصورات پزشکی گفت: بر اساس ارجاعات دادگاه‌ها در سال قبل چشم پزشکان در مقایسه با دیگر گروه‌های پزشکی در موضوع قصور در رتبه ششم قرار داشتند؛ همچنین در سال قبل، ۱۷۹ پرونده قصور چشم‌پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی شد که ۴۴ مورد آن منجر iبه محکومیت و ۱۳۵ مورد iبه تبرئه چشم‌پزشک ختم شد.

دکتر سلطانی با اشاره iبه حضور کارشناسان پزشکی قانونی در بیست و دومین کنگره بین‌المللی سالیانه چشم پزشکی اظهار داشت: طبق مقررات و احکام برنامه توسعه پنج ساله پنجم یکی از وظایف پزشکی قانونی پیشگیری از جرم و فعالیت در این خصوص است و قصور پزشکی نیز یکی از جرایم غیر عمدی است که در جامعه رخ می دهد، بنابراین پزشکی قانونی با حضور در سمینارهای آموزشی و برپایی پانل های تخصصی نکات مربوط iبه موضوع قصور پزشکی و چگونگی پیشگیری از آن را مطرح می کند.

وی با اشاره iبه ارائه مواردی از قصور چشم پزشکان در کنگره مذکور ادامه داد: عدم تشخیص و مسایل قانونی آن، عدم مهارت، عدم کنترل و عوارض ناشی از عمل جراحی و عدم رعایت نظامات دولتی همراه با مثال‌هایی عینی و متعدد از پرونده های مطرح شده در کمیسیون‌های تخصصی چشم پزشکی، از جمله مباحثی است که توسط اینجانب در کنگره بین‌المللی چشم پزشکی مطرح می شود.

به گفته وی پزشکی قانونی تا حد امکان راهکارهای پیشگیری از قصور در این رشته تخصصی پزشکی را نیز در این کنگره ارائه خواهد کرد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.