بیش از ۱۵۰ میلیون نفر به بیماری سل آلوده می شوند

جمعه ۱۹م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

برآوردها نشان می دهند؛ که در صورت ادامه روند کنونی بروز بیماری سل در جهان تا حدود ۵ سال آینده بیش از ۱۵۰ میلیون نفر به این بیماری آلوده می شوند.

علی اکبر مرادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران تصریح نمود: در حال حاضر بیماری های عفونی و غیرعفونی همگام با هم سبب آلودگی، ابتلا و مرگ و میر میلیون ها نفر از مردم  جهان شده و سالیانه هزینه های جانی و مالی بسیار سنگینی را هم بر بیمار و خانواده اش و هم بر دولت ها و جامعه تحمیل می کند.

وی با اشاره به اینکه روند ابتلا به برخی از بیماری های عفونی همچون سل روندی بسیار متغیر است اظهار داشت: در عین حال می توان گفت که روند کنونی بیماری سل به ویژه در کشورهای فقیر و در حال توسعه و حتی برخی از کشورهای توسعه یافته بسیار نگران نماینده است.

مرادی گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد نفر به میکروب سل آلوده اند و نزدیک به ۱۵ میلیون نیز در سراسر دنیا به بیماری سل آلوده اند.

مرادی تاکید نمود: برآوردها نشان می دهند که در صورت ادامه روند کنونی بروز بیماری سل در جهان تا حدود ۵ سال آینده بیش از ۱۵۰ میلیون نفر به این بیماری آلوده می شوند.
 
وی یادآور شد: همچنین تا حدود ۵ سال آینده دهها میلیون نفر نیز به بیماری سل مبتلا شده و یا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

مرادی خاطرنشان نمود: امروز یکی از بزرگترین و اصلی ترین مسائل بهداشتی جهان بیماری سل است که سالانه سبب دهها میلیون مورد آلودگی ابتلا و مرگ و میر در جهان می شود به همین دلیل اتخاذ راهکارهای علمی و عملی برای مبارزه با این بیماری جهانی بسیار ضروری است.

 روند ابتلا به بیماری سل را می توان کنترل نمود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه در حدود ۳۰ سال قبل بیماری سل در کشورهای پیشرفته ریشه کن اعلام شد گفت: متاسفانه در دهه ۹۰ میزان بیماری سل به اندازه ای افزایش یافت که سازمان بهداشت  جهانی این بیماری را یک فوریت جهانی اعلام نمود.

مرادی افزود: از آن وقت تاکنون اغلب کشورهای جهان برای کنترل سل هر کاری را که می توانستند انجام دادند اما این بیماری همچنان در نقاط مختلف جهان بسیار شایع است.

وی با اشاره به روند افزایشی سل در برخی از  کشورها و ناتوانی برخی از جوامع در کنترل سل تاکید نمود: با اطمینان می توان گفت که در صورت مبارزه جدی و فراگیر بر علیه بیماری سل در همه کشورها روند ابتلا به این بیماری را می توان کنترل نمود.

مرادی یادآور شد: همچنین در صورت مبارزه جدی و فراگیر، موارد مرگ و میر و هزینه های سنگین ناشی از سل در جهان به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

وی خاطرنشان نمود: ریشه کنی و حذف سل اگرچه یک هدف بسیار دشوار است اما با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده و راهکارهای مناسب و البته با همکاری همهی کشورها قابل حصول است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.