بیماری لثه نتیجه بهداشت ضعیف دهان و دندان است

شما ممکن است به بیماری لثه مبتلا باشید اما اطلاعی از بیماری خود نداشته باشید چرا که علائم اولیه خاصی وجود ندارد مگر خونریزی و قرمزی لثه ها هنگام مسواک زدن و بوی بد دهان.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دکتر لیلا گلپسند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: بیماری پریودنتال یا بافت های مجاور دندان یک بیماری عفونی شایع در میان مردم است که حدود ۷۵% مردم به نوعی به این بیماری مبتلا هستند. متخصصان  دندانپزشکی از این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش و بی صدا نام می برند زیرا به آرامی پیشرفت کرده و چون دردی ایجاد نمی کند اکثر افراد فکر می کنند که به چنین بیماری مبتلا نیستند در حالی که این بیماری می تواند تا آنجا پیشرفت کند که منجر به لق شدن دندان های بیمار شده و در نهایت شخص دندان های خود را از دست می دهد.

 دکتر لیلا گلپسند با اشاره به علل بیماری پریودنتال افزود: علت اصلی ایجاد این بیماری پلاک میکروبی است که در نتیجه بهداشت ضعیف دهان و دندان ها  در مجاورت لثه ها و بر روی دندان ها  پدید می آید.در عین حال عوامل دیگری مانند دیابت، ایدز، سیگار، عوامل ژنتیکی،استرس و پایین بودن سطح فرهنگی  و اقتصادی خانواده ها در بروز این بیماری مؤثر  هستند.

این متخصص پریودنتیکس با اشاره به این نکته که تحقیقات اخیر نشان دهنده ارتباط مستقیم بین سلامتی دهان و  دندان ها و سلامتی عمومی بدن است گفت: بیماری پریودنتال نه تنها منجر به از دست دادن دندان ها می شود همچنین می تواند بر روی دستگاههای حیاتی بدن مانند قلب و ریه تاثیر سوء داشته باشد و در بعضی موارد منجر به مرگ بیمار می شود.

 وی افزود: تاثیر عفونت های دهان و دندان بر روی بیماران قلبی بیشتر از تاثیر کلسترول و تری گلیسرید خون است.

این متخصص پریودنتیکس افزود: یکی از بیماری هایی که به واسطه بیماری پریودنتال بوجود می آید بیماری های قلبی عروقی  هستند که عوارض ناشی از آن بیماری های قلبی عروقی یا CHDو بیماری عروق کرنل از قبیل آنژین صدری و سکته قلبی است.

 وی در خصوص  نحوه تاثیر پذیری سیستم قلبی بدن از پریودنتال گفت: بیماری های پریودنتال از طریق مکانیسم های مختلف روی سکته حاد قلبی، آتوئواسکلوسکز، تجمع پلاکت و ایجاد اسکیمی و عوارضی نظیر آنژین  صدری یا سکته حاد قلبی منجر می شود.

 وی تصریح کرد: بر اثر عفونت لثه یکسری مدیاتورهای التهابی ایجاد می شود که این مدیاتورها  منجر به تشدید شدن آتوئسکلوز در اطراف رگهای خونی می شود  و در نهایت رگهای قلبی تنگ تر می شوند و بیماری قلبی به وجود می آید.

 گلپسند در ادامه به تاثیر بیماری پریودنتال در به وجود آمدن سکته های مغزی و قلبی اشاره کرد و گفت: بیماری های دهان و دندان از عوامل بسیار خطرساز مستعد برای سکته ها محسوب می گردند و بنا بر یک تحقیق صورت گرفته ۲۵% بیمارانی که دچار سکته ها شده اند به عفونت های دهانی و دندانی قابل ملاحظه ای مبتلا بوده اند.

عضو هیئت علمی  دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به این مطلب که در بررسی های علمی ثابت شده است که بیماری پریودنتال در افراد دیابتی نسبت به افراد سالم بیشتر گزارش شده است، افزود: در این افراد در صورت عدم کنترل دیابت، پاکت های پریودنتال عمیق باعث تحلیل شدید استخوان ها، آبسه و تاخیر در ترمیم می شود. همچنین عفونتهای حاصل از بیماری پریودنتال باعث تحریک واسطه های پیش التهابی و ساخته شدن محصولات نهایی بیشتر حاصل از اکسید اسیون گلوکز می شود.

وی در ادامه افزود: یک مطالعه روی ۱۱۳ بیمار مبتلا به بیماری لثه ای و دیابت نوع ۲ نشان می دهد که درمان پریودنتال با جرم گیری و تجویز آنتی بیوتیک داکسایکلین باعث کاهش عوارض بیماران می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.